Recensie Aan de andere kant van de grens (Arboris XL 5) door Philippe Berthet & Jean-Luc Fromental + Largo Winch Het fortuin van de Winczlavs 1. Vanko 1848 door Philippe Berthet & Jean van Hamme

Recensie Aan de andere kant van de grens (Arboris XL 5) door Philippe Berthet & Jean-Luc Fromental + Largo Winch Het fortuin van de Winczlavs 1. Vanko 1848 door Philippe Berthet & Jean van Hamme


Recensie Aan de andere kant van de grens (Arboris XL 5)
door Philippe Berthet & Jean-Luc Fromental
+ Largo Winch Het fortuin van de Winczlavs 1. Vanko 1848
door Philippe Berthet & Jean van Hamme

 

De Franse detectiveschrijver Georges Simenon (de geestelijke vader van Maigret) vestigt zich in 1948 in de Santa Crux Valley, op de grens van Amerika en Mexico.
Hoewel Simenon in de strip zelf geen enkele rol speelt is het personage Francois Combe (ook een Franse schijver van misdaadromans) overduidelijk op Simenon en zijn vreemde huishouding – bestaande uit vrouw, kind en secretaress/maitresse – gebaseerd. Er woonden in die tijd meer blanke kolonisten in de vallei, die niet zonder reden de bijnaam Booze Valley krijgt. Drankmisbruik, hoererij, goklust en overspel zijn er aan de orde van de dag.
In de strip zelf is geen spoor van Simenon te bekennen, het is daarom aan te raden om het nawoord te lezen: het plaatst de strip in een historisch persectief, wat het verhaal zeker meer diepte geeft.

 

Het dorp Nogales ligt precies op de grens, de ene helft is Amerikaans, de andere helft Mexicaans.
In het plaatselijke bordeel vind je veel Mexicaanse prostituées die erg in trek zijn bij de rijke blanken die in de vallei hun heil gezocht hebben. Als er dode Mexicaanse meisjes van plezier opduiken start Francois Combe op eigen houtje een onderzoek, ondermeer om zijn vriend Jed Peterson vrij te pleiten.
Diens huwelijk ligt aan gruzelementen, hij zuipt teveel en is een veelvuldig bezoeker aan het nachtleven van Nogales. Aan de andere kant van de grens is een prima detectivestrip, maar wat de spanning er een beetje uithaalt is dat tekenaar Berthet al op de zesde strippagina een moord én de moordenaar in beeld brengt...

Het tekenwerk van Berthet is als altijd mooi verzorgd. Hij startte enkele jaren geleden een eigen reeks detectivestrips op, die hij telkens door een andere schrijver liet schrijven. De collectie Zwartlijn werd in Nederland na vier delen door uitgeverij Dargaud stopgezet, maar gelukkig pakt Arboris de draad op, Aan de andere kant van de grens is het tweede Zwartlijn-album dat ze in hun collectie Arboris XL opnemen.


Philippe Berthet tekende onlangs ook het eerste deel van de Largo Winch spin-off Het fortuin van de Winczlavs. Topscenarist Jean Van Hamme gaf er tijdelijk zijn pensionaat voor op en keert eenmalig terug naar de stripwereld met deze trilogie. Interessant, want hoewel we niet veel hebben gezien van Nero Winch in de succesreeks Largo Winch liet Van Hamme doorschemeren dat aan het Winch-fortuin en haar eigenaar wel wat sappige verhalen vasthangen.

De reeks begint in 1848 in de Balkan met Vanko Winczlav. Als de grond hem te heet onder de voeten wordt vlucht hij naar Amerika, waar het hem aanvankelijk voor de wind lijkt te gaan.
De vaste ingrediënten van een Van Hamme-strip zijn weer aanwezig. Het grote succes, maar ook de grote problemen en de diepe dalen. Zelfs de twee gepassioneerd zoenende dames – die de laatste jaren steeds vaker in zijn werk opdoken – zijn weer van de partij.
Als er één ding op het scenario van Vanko 1848 valt aan te merken is het dat het allemaal wel héél erg snel gaat! Van Hamme sleurt je met een rotgang door het verhaal en de vele crisissen zijn haast even snel opgelost als ontstaan.
Maar goed, zoals altijd is het werk van Van Hamme goed geschreven en vlot leesbaar.
De tekeningen van Berthet zijn heel anders dan die van de vaste Largo Winch-tekenaar Philippe Francq, maar hij doet dit verhaal, dat zich tijdens het ontstaan van de Verenigde Staten afspeelt, eer aan.



(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!