Recensie Jakob Kayne 1. La Isabella door Mateo Guerrero & Sylvain Runberg

 Recensie Jakob Kayne 1. La Isabella door Mateo Guerrero & Sylvain Runberg

 

Recensie Jakob Kayne 1. La Isabella
door Mateo Guerrero & Sylvain Runberg

 

'You can't judge a book by looking at the cover' zong Bo Diddley al in 1962. Wijze woorden – zeker voor iemand die het voornamelijk moest hebben van primitief klinkende jungleklanken – maar ondertussen is dat nog steeds precies wat er gebeurt: oordelen op basis van de buitenkant.
Zorg dus – indien mogelijk – voor een aantrekkelijke verpakking.
Anno 2019 blijkt regelmatig dat dit simpele gegeven nog altijd niet tot uitgevers is doorgedrongen.
Neem nu de voorkant van de nieuwe Lombard-strip Jakob Kayne.
Niet alleen vind ik 'm lelijk (maar dat kan persoonlijk zijn), erger is dat het tekenwerk op de cover nauwelijks overeenkomt met het tekenwerk binnenin, dat er bovendien veel aantrekkelijker uitziet!
Mateo Guerrero's (Gloria victis) tekenstijl is namelijk meer dan prima. Vlot, gedetailleerd, gevariëerd, kan met gemak de strijd aan van wat uitgeverij Daedalus tegenwoordig als historische strips op de markt brengt. Die verkopen goed, maar ik vrees dat Jakob Kayne dat lot (nog) niet beschoren is.
Jammer, want het verhaal van Sylvain Runberg (Millennium, Hammerfall, Orbital) is ook nog eens heel aardig. Voor een meer gefundamenteerd oordeel moeten er meer delen verschenen zijn, want La Isabella is een typisch introductie-verhaal.

Jakob Kayne en zijn broer Samuel zijn Hippocraten, de twee laatsten van hun volk. Men noemt ze ook wel genezers-alchimisten en ze hebben elk een speciale kracht. Jakob is een geheugenvreter. Dat houdt in dat niemand zijn gezicht kan onthouden. Handig als je vijanden maakt, maar verdraaid lastig als je relaties wilt aanknopen.
In dit eerste deel geneest hij Victoria van de knokkelkoorts. Veel tijd voor dankbetuigingen is er niet, want de stad ligt onder vuur en kan elk moment de lucht in vliegen. Jakob slaagt er in Victoria en haar familie veilig de stad uit te krijgen, maar hoewel zij z'n gezicht allang weer vergeten is zweeft het hare hem voortdurend voor het geestesoog.
Aan het eind van het album is duidelijk dat de auteurs nog een boel voor ons in petto hebben.


Prima tekenwerk, aardig verhaal met mogelijkheden voor de toekomst en hoewel de inkleuring wat somber oogt een fraai verzorgde uitgave.
Op die cover na...

 

(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!