Recensie De 7 wonderen 4. De tempel van Artemis & 5. De piramide van Cheops door Antonio Sarchione, Carlos Magno & Luca Blengino

Recensie De 7 wonderen 4. De tempel van Artemis & 5. De piramide van Cheops door Antonio Sarchione, Carlos Magno & Luca Blengino

 

Recensie De 7 wonderen
4. De tempel van Artemis &
5. De piramide van Cheops
door Antonio Sarchione, Carlos Magno & Luca Blengino

 

Als u nou zou mogen voorspellen over welk wereldwonder de meest interessante strip te maken valt – De tempel van Artemis of de Piramide van Cheops – waar zou u dan uw geld op inzetten? Ik op de piramide. Het enige wereldwonder dat vandaag de dag nog met eigen ogen te bekijken is en waarvan de bouw nog steeds de wetenschappers voor raadsels stelt.
Bovendien spreekt de Egyptische cultuur enorm tot de verbeelding, zeker die van stripliefhebbers. De Griekse cultuur ook hoor, maar van zo'n tempel kun je je nog wel indenken hoe ze die in elkaar geknutseld hebben, toch?


Als ik er om gewed had was ik mijn centen kwijt geweest, want Luca Blengino levert met het vierde deel van zijn serie De 7 Wonderen een veel beter verhaal af dan met het vijfde over de piramide.
Jammer van het tekenwerk, want dat is bij De piramide van Cheops best in goede handen bij Carlos Magno, die het verhaal verzorgd en levendig illustreert.
Kemet de Nubische schrijver fungeert in deze strip als hoofdrolspeler. Hij krijgt de opdracht de moord op de architect van de piramide op te lossen. Het verhaal komt echter maar moeizaam op gang en Blengino heeft – als de oplossing dan eindelijk daar is – maar heel weinig te vertellen over het hoe en waarom van deze moord. Het is net als bij dat grootscheepse 'onderzoek' naar de geheimzinnige schachten in de Grote piramide destijds: Veel heisa om niets.
Geheime ruimtes in piramides blijken bij lange na niet zo interessant als ze lijken...


Het tekenwerk van Antonio Sarchione (Casus deel 5) voor De tempel van Artemis is een stukje ruwer, maar ook niet verkeerd. Het verhaal dat Blengino ons deze keer voorschotelt is prima. Hij schetst een geloofwaardig – fictief – drama rond dit wereldwonder: Abder Phoenix vindt een creatieve manier om de vermaarde schat van de tempel te plunderen:
Dankzij een – voor hem – gelukkig toeval lukt het hem een actrice de rol van hogepriesteres aan te laten nemen. Zij zal hem en zijn handlanger toegang verschaffen tot de schatkamer. Maar helaas voor Abder is er een vierde persoon in het spel.
Deze laatste figuur heeft echt bestaan en maakt de strip relevanter én interessanter.
Maar het ligt ook aan Blengino zélf, die voor zijn verhaal rond de beroemdste tempel ter wereld vreemd genoeg meer inspiratie lijkt te hebben gehad dan voor zijn strip over de beroemdste piramide.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit...


(HH)

Interesse? Koop het album hier!