Recensie Duke 1 Modder en bloed door Hermann & Yves H.

Recensie Duke 1 Modder en bloed
door Hermann & Yves H.

Duke is een nieuwe Western-serie van vader & zoon Huppen, in de stripwereld beter bekend als Yves H. & Hermann. Samen hebben ze er al heel wat verkoopsuccessen opzitten. Ze maken veel oneshots en ik denk dat het de best verkopende one-shots uit de business zijn. Toch is hun werk niet altijd een creatief succes. Vader Hermann doet niet altijd even goed zijn best op de tekeningen; maakt een potje van het inkleuren en zoonlief vergeet nogal eens dat de lezer sympathie of op zijn minst enig gevoel voor de hoofdrolspelers moet kunnen opbrengen.
Daarom is het goed nieuws dat ze samen de tanden hebben gezet in een série. Daarin moet het mogelijk zijn meer ruimte vrij te maken voor karakterontwikkeling van de personages. In het eerste deel Modder en bloed lukt dat nog niet helemaal, maar het eind van het album biedt hoop: Duke neemt een grote stap om verandering in zijn leven te brengen.
Duke is een prima western, al hebben we de laatste tijd nóg fijnere gelezen. Het is trouwens ook fijn om Hermann weer eens cowboys en paarden te zien tekenen. Oude tijden herleven en bij de beelden van Duke die te paard door de sneeuw ploetert kan de stripliefhebber niet nalaten even weemoedig terug te denken aan Red Dust uit Hermann's westernserie Comanche.
De lelijke kleurtjes waar Hermann zich al te vaak aan vergrijpt blijven deze keer gelukkig grotendeels in de verfpot.
Kortom, Duke belooft wat voor de toekomst.

Enige kritiek is er nog wel te uiten op het beleid van de uitgever. Tegenwoordig doet Lombard mee aan de trend om zowel een harde áls een slappe kaft uit te brengen van bepaalde series, waarbij de harde kaft in een beperkte oplage verschijnt. Probeer maar niet om een harde kaft van deze uitgave te bemachtigen, want in haar oneindige wijsheid heeft Lombard besloten om van Duke net zo veel exemplaren te drukken als van al haar andere beperkte harde kaften. Voor een Hermann-strip veel te weinig!
Het advies van de verspreider MDS de oplage te verhogen werd in de wind geslagen en ook toen winkeliers twee keer zoveel albums voorbestelden als de oplage zou gaan bedragen bleef Lombard voet bij stuk houden. Dat werkt speculeren in de hand en betekent dat liefhebbers van harde kaften óf naast deze Hermann gaan grijpen of onnodig diep in de buidel zullen moeten tasten.
Ze snijden daarmee niet alleen de stripliefhebber in het vlees, maar ook zichzelf: De uitgever zonder moeite en risico twee keer zoveel harde kaften kunnen uitzetten.
Snap ik 't, snapt u 't?

PS De uitgever heeft besloten een herdruk te maken van de harde kaft. Deze zal vanaf half mei 2017 beschikbaar zijn...