Recensie Baudoin strips HC De eerste reis en andere verhalen Een robijn op de lippen Het portret Opa door Edmond Baudoin

Recensie Baudoin strips HC De eerste reis en andere verhalen Een robijn op de lippen Het portret Opa door Edmond Baudoin

 

Recensie Baudoin strips HC De eerste reis en andere verhalen
(Een robijn op de lippen / Het portret / Opa)
door Edmond Baudoin

 

Edmond Baudoin was tot zijn 32e boekhouder, gooide toen het roer radicaal om en werd één van de meest experimentele stripauteurs van Frankrijk. Ik dacht eigenlijk dat uitgeverij Sherpa zo'n beetje zijn gehele oeuvre in de afgelopen vijfentwintig jaar voor de Nederlandse markt beschikbaar had gemaakt toen hun Baudoin-uitgaven opdroogde. Een snelle blik op Franstalige stripsites leert dat dat geenszins het geval is. Ze kunnen nog wel even voort en dus moeten we waarschijnlijk concluderen dat Baudoin in Nederland niet goed (genoeg) verkoopt. Ik herinner me dat een aantal titels uit de Baudoin-reeks inderdaad ooit in de aanbieding lagen, iets dat uitgeverij Sherpa overigens plechtig beloofd nooit meer te zullen doen.


Nu is er dan toch een 'nieuwe' Baudoin, maar in De eerste reis en andere verhalen is enkel Een robijn op de lippen echt nieuw voor de Nederlandse striplezer. De overige drie verhalen werden reeds eerder uitgegeven door Sherpa. Het precieze waarom van deze bundel is me niet helemaal duidelijk, het lijkt erop dat Baudoin zélf de keuze voor deze vier verhalen heeft gemaakt. In ieder geval geven ze de lezer die niet bekend is met zijn werk een goed inzicht in wat hij doet en bestrijken ze zo'n beetje zijn gehele scala.
De eerste reis is een dromerig verhaal over een man die de hem zo vertrouwde omgeving ineens als geheel nieuw ervaart, met alle verwarring en verwondering van dien. Baudoin tekent de hoofdpersoon zonder schedeldak, met een open mind. Zijn carrièreswitch van boekhouder naar striptekenaar ligt er ongetwijfeld aan ten grondslag.
Het portret is nóg losser van structuur. Baudoin onderzoekt de relatie tussen kunstenaar en model, maar ook het wezen van de tekening zélf en concludeert dat je het leven niet echt kunt vatten in een tekening. Het verhaal is ondergeschikt aan Baudoin's grafische experimenteerdrift.
Opa is het meest rechtlijnige verhaal uit deze bundel en is een eerbetoon aan Baudoin's excentrieke opa, wiens manier van leven in Edmond's jeugd al uit een ander tijdperk leek te stammen. Hij waste zich nooit, hoefde geen vuurtje voor zijn gebietste sigaretten (hij pruimde ze) en was de beste muurtjesbouwer uit de verre omtrek. Zónder cement te gebruiken. Tevens gaat het verhaal over de jonge Baudoin en zijn – eveneens tekenende broer Piero (aan wie hij een eigen boek wijdde onder die naam).


Het voor Nederland nieuwe verhaal Een robijn op de lippen is een mix tussen bovenstaande verhalen. Er zit zeker een verhaal in de strip:
Twee jeugdvrienden vluchten – wanneer één van hen vriendin Joss, die een doodswens heeft, haar helpt die te vervullen – over de bergen naar Italië. Als één van hen in een lawine terechtkomt is de reis voortijdig ten einde en moeten ze improviseren.
Maar Baudoin legt er veel méér in. Zo is de ene vriend 'wít' en de andere 'zwart'. Oók grafisch.
Tja, grafisch. Baudoin's werk zal niet iedereen aanspreken, hij gaat verder waar bijvoorbeeld een Comes ophield. Ik denk dat je een bovengemiddelde belangstelling moet hebben voor grafiek en kunst om zijn werk te kunnen waarderen. Hij maakt gebruik van dikke penseelstreken, ruwe lijnen en werkt het liefst zo snel en spontaan mogelijk.
Hij weet als geen ander zijn lijnenspel spannend te houden. Het open hoofd van de hoofdrolspeler uit De eerste reis is zo'n voorbeeld van een grafische vondst die ik bij geen andere striptekenaar ooit zag. Dat geldt ook voor de manier waarop hij zijn tekeningen in Het portret terugvoert naar schetsniveau.
Eén van de sterkste voorbeelden vind je in Een robijn op de lippen, waar het kriebeltjes-behang verandert in De schreeuw van Edvard Munch als Simon het lichaam van Joss ontdekt...


Een 'nieuwe' Baudoin is alweer zó lang geleden dat deze uitgave mag dienen om de belangstelling voor zijn werk weer op te wekken. Op onze site was bijvoorbeeld geen enkele recensie over Baudoin te vinden, al zijn titels verschenen voor wij begonnen met onze webrecensies. Dat is hiermee rechtgezet. Maar mocht dit album een startschot zijn voor albums met méér onvertaald werk, dan zou dat helemáál goed nieuws zijn!

(HH)

Interesse? Koop het album hier!