Recensie Druuna Integraal HC 0. Anima 1. Morbus gravis & Delta door Paulo Eleuteri Serpieri

Recensie Druuna Integraal HC
0. Anima
1. Morbus gravis & Delta
door Paulo Eleuteri Serpieri

Hoofdrolspeelsters van fantasy-strips zijn loeders. Ze weten heus wel dat het overgrote deel van hun lezers mannelijk is en dat die ijzeren beha (Red Sonja) en dat minuscule schaamlapje en dat loshangende giletje (Roodhaar) bij hen de fantasie op hol doet slaan. Maar meer dan een glimp van alle heerlijkheden die de dames in de aanbieding hebben wordt die arme striplezers niet gegund.
Striptekenaar Serpieri was dat blijkbaar ook opgevallen en hij besloot het anders aan te pakken. Zwaaien met kont en borsten in een strip? Prima, maar dan ook met de 'billen bloot'.
Druuna doet 'r niet moeilijk over, ze strooit kwistig met sexuele gunsten en Serpieri brengt het allemaal even euh... geil – sorry een ander woord is er niet voor – in beeld.

Daardoor kan de indruk ontstaan dat Druuna ook figuurlijk niet veel om het lijf zou hebben, maar dat blijkt enorm mee te vallen nu uitgeverij Dark Dragon begonnen is aan een project om alle Druuna delen te herdrukken in een integrale uitgave die 5 albums zal gaan beslaan.
Deel 1 bevat de eerste twee verhalen Morbus gravis en Delta (aanvankelijk uitgebracht onder de titel Druuna).
Druuna's thuiswereld Delta wordt geteisterd door een zeer besmettelijke ziekte die het vlees aantast en de besmette personen verandert in tentakelige wezens. Hun zelfbeheersing lijdt ook onder de ziekte, de gemuteerden willen maar één ding: gezonde mensen aanraken en dus grijpt de ziekte in hoog tempo om zich heen. Druuna zelf is gezond. En hoe! Zelden zag de striplezer een gezonder ogend exemplaar van de vrouwelijke sexe. Haar vriend Schastar is echter al zo'n beetje helemaal gemuteerd. Toch kan zij nog geen afstand van hem nemen en ze heeft 'm verstopt in haar kelder.
Er is één remedie tegen de oprukkende ziekte: een serum en om daar aan te komen moet Druuna al haar charmes in de strijd gooien, hetgeen ze met verve doet. Gedwongen door de vijandige buitenwereld raakt Druuna na haar laatste serum-jacht op drift en ontmoet ze Lewis. Of wat er van hem over is. Volgens Lewis is Delta bezig zichzelf te vernietigen en aangezien Lewis zelf nog slechts een hoofd in een kaasstolp vol vloeistof is, is het aan Druuna om de mensheid – en zichzelf – te redden. Al met al een prima science-fiction strip die de tand des tijds goed doorstaan heeft en helemaal niet – zoals veel science-fiction-werk – gedateerd aandoet!

Het nul deel Anima, dat in Nederland met deze integrale heruitgave voor het eerst in druk verschijnt, is andere koek. Het is een tekstloze strip met een blonde stoot in de hoofdrol en niet met de donkerharige Druuna. Of toch? Het is aardig dat het verhaal eindigt waar deel 1 begint en de tekeningen zijn weer bijzonder fraai, maar erg veel toegevoegde waarde heeft deel 0 niet.
In Druuna legt Serpieri de nadruk – naast erotiek – op de science-fiction. Hij kan als geen ander tentakels en gemuteerd vlees tekenen en een verhaal boeiend vertellen kan hij ook. Het meest in het oog springend zijn echter zijn tekeningen. Beide albums bevatten een katern met illustraties en schetsen en achterin deel 1 zijn een aantal scans van originele pagina's opgenomen.
Zonder kleuren – die de aandacht van de tekeningen vaak afleiden – is daar te zien wat een ontzettend knappe en sierlijke tekenaar hij is...