Lezend in de - eindelijk compleet in het Nederlands vertaalde - Philemon-serie van Fred spotte Balbo een vlot met drenkelingen (1) dat hem bekend voorkwam van de lessen kunstgeschiedenis.
Fred 'leent' het wereldberoemde schilderij Het vlot van de Medusa van Théodore Géricault uit 1819 (2).
Het origineel hangt in Het Louvre.

 

 

 

...Maar Fred was niet de enige die zo af en toe een vlot met drenkelingen nodig had.
Toen Uderzo weer eens een ontmoeting van Asterix & Obelix met Roodbaard en zijn piraten moest tekenen gebruikte ook hij Het vlot van de Medusa als inspiratiebron (3).
Leuk weetje dat Balbo op wikipedia vond toen hij een afbeelding van Géricault's schilderij zocht: In het Nederlands verzucht Roodbaard 'Ach 't went wel...' (4), maar in het oorspronkelijke Franse album staat te lezen '
Je suis médusé! (ik sta versteld). Médusé/Medusa: nóg een verwijzing naar het beroemde schilderij dus!

 

 

 

In het album Een vreemd maar teder geraas van stripmaker Zep speelt een schilderij van een bekende schilder een rol.
In het midden van onderstaande afbeelding een onontdekt (of door Zep verzonnen, wat waarschijnlijker is) doek van Modigliani (5).
Links (6) er rechts (7) échte doeken van de beroemde kunstenaar, vooral herkenbaar aan de lange, haast uitgerekte gezichten en gestaltes van de afgebeelde personen.



 

 

Druuna tekenaar Paolo Eleuteri Serpieri lijkt ook geïnteresseerd in grafiek.
Hij verwijst in het Druuna-verhaal Creatura (8) naar het befaamde zwaartekracht tartende trappenhuis van de Nederlandse graficus Maurits Cornelis Escher (9).

 

 

 

...Dezelfde ets wordt'geciteerd' in Karmen van Guillem March (10)!

 

 

 

 

...en de ets (11) komt nogmaals voorbij in het achtste Dokter Zwitser-album Het toverwoud (12)!

 

 

 

Ook de makers van Harry Dickson lieten zich inspireren door het grafische werk van Esher.
In het 9e album De wachters van de diepte komen Harry en zijn metgezellen in een onderaards rijk terecht waar een waterbouwkundige net zo'n handige truc als Esher heeft bedacht om het hoogteverschil tussen twee stromen te overbruggen (13). Hier stroomt het water - niet zoals bij Esher (14) - omhoog maar omlaag. Het principe is hetzelfde.

 

 

 

Balbo kon in het Asterix-album De race door de laars eigenlijk geen leuke grapjes ontdekken.
Nou ja... misschien deze, waarin op de achtergrond een heel beroemd schilderij uit Italië te zien is: De Mona Lisa van Leonardo da Vinci... (15)



 

Tja, en als Balbo toch over de dame met de mysterieuze glimlach bezig is...
Onderstaande had iedereen natuurlijk kunnen zien aankomen in een strip met de titel... Leonardo!
Gevonden in Eppo nr. 2 van 1977, waarin de vader van Mona Lisa Leonardo maar aan de kop blijft zeuren dat hij zijn dochter in dienst moet nemen (16). Die ziet er eerst niets in, maar denkt als hij haar te zien krijgt tóch dat ze hem van nut kan zijn!

 

 

 

We eindigen met Fred's Philemon waar we ook mee begonnen. Ook daarin maakt de Mona Lisa haar opwachting...
De verduivelde schilder uit het gelijknamige album heeft geen controle over wát hij schildert.
Het beroemde doek van Da Vinci stroomt spontaan uit z'n kwasten (17).
Als het portret 'af' lijkt begint de schilder er echter meteen weer overheen te kalken, waarna het een portret van Philemon's tegenspeler Bartholomee wordt en Fred's gekkigheid in alle hevigheid losbarst!

 

 

 

Dat was het weer voor deze keer, dank aan al mijn collega-stripfiguren en tot een volgende Vlooien met Balbo!

 

Balbo de Strip-Aap