Recensie De man met de leeuwenkop HC door Xavier Coste Uitgeverij Concerto Books

Recensie De man met de leeuwenkop HC door Xavier Coste Uitgeverij Concerto Books

 

Recensie De man met de leeuwenkop HC
door Xavier Coste
Uitgeverij Concerto Books

 

Xavier Coste maakt geen onbegrensd toegankelijke strips…
Zijn bewerking van George Orwells 1984 – ook al geen lichte kost – was dermate experimenteel getekend dat het voornamelijk aftrek vond bij fijnproevers.
Voor De man met de leeuwenkop experimenteert Coste er grafisch verder op los. Hij maakt nauwelijks gebruik van netjes in hokjes geplaatste en keurig geïnkte tekeningen, net zo min als van traditionele inkleuring. Zijn inkleuring bestaat voornamelijk uit vlákken en meer dan eens maakt hij hele pagina’s lang gebruik van slechts twee kleuren.
Hoe hij die inkleuring precies aanpakt, daar moet ik naar raden, maar voor De man met de leeuwenkop maakt hij veelvuldig gebruik van een soort sjabloontjes of rasters, die een vreemd ruitjespatroon over zijn tekeningen heen leggen, of er juist onderdoor. Vernieuwend is het zeker en het levert een geheel eigen beeldtaal op die prima past bij de vreemde sfeer van het verhaal.
De man met de leeuwenkop gaat namelijk over de Freakshow!
Het is maar goed dat die begin vorige eeuw al afgeschaft is, want de woke-gemeenschap zou er niet over uitgepraat zijn geraakt: mensen met fysieke afwijking tentoonstellen voor geld.
Er is trouwens verbazingwekkend weinig over de Freakshow gepubliceerd, merkte ik jaren geleden toen ik wat meer over dit vreemde fenomeen aan de weet wilde komen. Misschien zijn er tegenwoordig meer boeken over geschreven, dit is in ieder geval de eerste strip die het controversiële onderwerp aansnijdt.

Moraliseren doet Coste overigens niet; hij vertelt gewoon het verhaal van één van de freaks, Hector Biobrowsky, de man met de leeuwenkop dus.
Een familiekwaaltje dat hem een enkele reis naar Amerika oplevert waar de Freakshow – net als alles in Amerika – grootser en meeslepender wordt aangepakt dan in Europa. Veel hoeft Hector niet te doen en hij wordt er rijkelijk voor betaald. Zijn act stoelt uitsluitend op de tegenstelling tussen zijn uiterlijk en zijn innerlijk. Wild en woest tegenover beschaafd en belezen. Hij draagt wat verzen voor en hoeft zich daarvoor niet uitzonderlijk in te spannen, want Hector is werkelijk een belezen en cultureel onderlegde persoonlijkheid en lezen doet hij graag.
Verder draait het dagelijkse leven in het rondreizende circus voornamelijk rond de strijd om de aandacht van het publiek.
Iedere nieuwkomer wordt aandachtig in de gaten gehouden, vooral die met een ‘populaire act’.
Niets erger voor een freak dan wanneer het publiek uitgekeken raakte op zijn afwijking en elke nieuwe sensatie kon dat zomaar in de hand werken.

Coste zet een overtuigend leven op papier voor de man met het leeuwenhoofd en belicht een vergeten (verdrongen?) hoofdstuk uit de menselijke beschaving.
Zo lang is het trouwens nog niet eens geleden dat we voor ons vermaak naar mismaakten gingen kijken...

 

(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!