Recensie Lucky Luke Oneshot 4 Wanted door Matthieu Bonhomme naar Morris

Recensie Lucky Luke Oneshot 4 Wanted
door Matthieu Bonhomme naar Morris

Blijkbaar is Matthieu Bonhomme's oneshot van Lucky Luke de uitgever en het publiek zo goed bevallen dat hij een tweede oneshot mocht maken. Hij komt na De moordenaar van Lucky Luke met Wanted Lucky Luke. Dat wanted is op meerdere manieren op te vatten, want niet alleen krijgt de eenzame cowboy een prijs op z'n hoofd, er wordt ook op hem 'gejaagd' om van hem een minder eenzame cowboy te maken. Luke helpt in dit verhaal de gezusters Cherry, Angie en Liberty en die zien wel wat in de knappe vrijgezel!

Bonhomme geeft er blijk van goed vertrouwd te zijn met het oeuvre van Morris (en Goscinny).
Hij voert oude bekenden op zonder dat ze er aan de haren bijgesleept worden-omdat-de-lezer-nou-eenmaal-graag-oude-bekenden-ziet. De bijrollen voelen natuurlijk aan.
Hoewel Bonhomme's Lucky Luke zich meer richt op een volwassen publiek dan de oorspronkelijke serie (en de huidige lopende reeksen) ontbreekt die typische Lucky Luke-humor niet.
Het gezeur over het bloemetje dat hij op zijn wanted-poster in de mond heeft doet bijvoorbeeld erg denken aan Goscinny's hilarische doordram-grappen. Soms overtreft Matthieu zelfs heel even het origineel: Rusty (roestig) is een grappiger voornaam dan Phil voor iemand die de achternaam IJzerdraad draagt, niet? Ook de hierboven getoonde afbeelding waarin Bonhomme grafisch tot uitdrukking brengt hóe wanted Luke wel niet is geeft je een indruk van het komische gehalte van deze strip.

Het tekenwerk van de figuren is zwierig, de achtergronden zijn prachtig getekend en de inkleuring is vreemd maar sfeervol. Het ziet er niet helemaal uit als Lucky Luke, maar het vóelt wel als Lucky Luke.
Bonhomme heeft opnieuw de juiste mix gevonden en levert een prima album af dat ik met veel plezier gelezen heb!

(Hans Hartgers)