Recensie Bootblack HC door Mikael 

 

Recensie Bootblack HC
door Mikael

 

Striptekenaar Mikaël debuteerde in Nederland met de duistere, driedelige western Promise.
Nou ja, wéstern. Het was geen traditionele strip over koeienjongens, maar handelde rond een dominee in een Amerikaans plattelandsstadje. Door diens verrichtingen leek hij echter eerder een duiveldienaar te zijn dan een knecht van God.
De reeks deed weinig en het verhaal van Thierry Lamy was sfeervol, maar viel toch wat tegen.
Mikaël kwam daarna een heel stuk beter voor de dag met zijn zelfgeschreven Giant over een migrant die in de Amerikaanse wolkenkrabberbouw aan de slag gaat. Mikaël's nieuwste boek is geen vervolg op Giant, maar sluit er wel op aan: Ook Bootblack gaat over het lot van een kansarme in The Big Apple van de jaren dertig.

Altenberg Ferguson is een jonge schoenenpoetser, een Bootblack. Hij houdt van Maggie en hij háát zijn naam. Om de eerste te winnen moet hij hogerop zien te komen, want Maggie is nogal een hautaine dame. Tijdens zijn pogingen meer geld en aanzien te verwerven maakt hij kennis met Joseph Bazilsky, alias Diddle Joe. Een vlotte knaap die niet bang is de wet te overtreden. Diddle Joe helpt Al hogerop én aan een nieuwe naam – Al Chrysler – maar Al zal later merken dat Joe hem ook wat afgenomen heeft.
...En dat je je anders kunt noemen dat je heet, maar dat je je naam nooit helemaal weg kunt poetsen.

Mikaël brengt met Bootblack een erg goed doortimmerd verhaal, het einde is – hoewel triest – van een grote schoonheid.
Zijn tekenwerk wordt ook steeds beter: hij weet veel beweging in zijn figuren te leggen, veel karater in hun blikken en ook het decor (New York) weet hij in al haar grootsheid prachtig weer te geven.



(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!