Recensie Marcel Pagnol HC 3 & 4 Topaze door Erik Hubsch, Serge Scotto & Eric Stoffel

Recensie Marcel Pagnol HC 3 & 4 Topaze
door Erik Hubsch, Serge Scotto & Eric Stoffel

Marcel Pagnol maakte begin dit jaar z'n intrede in de stripboekenwinkel. De man zelf is allang niet meer onder ons, maar het duo Serge Scotto & Eric Stoffel bewerkte enkele van zijn verhalen voor een uitgave in stripvorm. De triomf van m'n vader was de eerste, al snel gevolgd door het vervolg Het kasteel van m'n moeder. Samen vormen ze de biografie van Pagnol's eigen jeugd.
Beide albums vielen bij ons zeer goed in de smaak en we keken dan ook uit naar het in twee delen aangekondigde Topaze, dat een bewerking is van één van Pagnol's toneelstukken.
Qua thema heeft het veel weg van De triomf van m'n vader. In beide albums speelt een schoolmeester de hoofdrol en in beide gevallen is die schoolmeester een door en door eerlijke en rechtschapen man.
Vader Pagnol vindt echter meer waardering voor zijn oprechtheid dan Topaze. Die geeft lessen moraal op het pension van Munche en is verliefd op diens dochter, die er ook lesgeeft. Ernestine Munche maakt schaamteloos misbruik van Topaze's affectie. Als die na veel aarzeling uiteindelijk stappen zet om papa om haar hand te gaan vragen loopt alles in de soep en verliest Topaze zijn baan.
'Eerlijkheid duurt het langst' en 'Geld speelt geen rol' waren de twee lijfspreuken waar zijn lessen moraal op gestoeld waren, maar nu Topaze ziet dat hij met die wijsheden niet veel verder komt besluit hij het roer om te gooien. Rigoureus!

Hoewel Pagnol in beide reeksen een zelfde soort vertrekpunt hanteert gaat het met Topaze precies de andere kant uit dan met de 'vader' van Pagnol. Op het eerste gezicht is het pad van Topaze inslaat interessanter – want wie vindt brave Hendrikken nou interessant? – maar toch konden deze twee delen mij niet zo bekoren als de eerste twee delen uit de reeks.
Dat ligt in aan het verhaal zelf, maar ook aan de tekeningen. De twee delen van Topaze zijn getekend door Eric Hübsch (Excalibur, Legenden van Troy Ploneis de onzekere). Zijn karikaturale tekenstijl werkt goed, met name waar het Topaze's onhandigheid betreft, maar is minder interessant dan het tekenwerk van Morgann Tanco, die De triomf van m'n vader & Het kasteel van m'n moeder tekende.
Hübsch' tekenwerk is eigenlijk net iets té karikaturaal. De tekeningen deden me denken aan het werk van de Nederlander Gerard Leever, die vooral opereert in gag- en jeugdstrips. Daarin werkt het prima, maar het verhaal van Topaze is naar mijn smaak te 'volwassen' voor dit soort tekenwerk.
Dat wil allemaal overigens niet zeggen dat Topaze een slechte strip is.
Die eerste twee delen waren gewoon zó goed dat ze moeilijk te overtreffen zijn...