Recensie Tristan 15 De ijzeren poort door Paul Teng, Jerry Frissen, Jean-Luc Cornette naar Jacques Martin

Recensie Tristan 15 De IJzeren poort
door Paul Teng, Jerry Frissen, Jean-Luc Cornette naar Jacques Martin

Hoewel de Nederlandse stripscene een kleine scene is, lijkt het er toch op dat onze grote Franse broer iets begint te zien in de verrichtingen van het hummeltje uit de Lage Landen. Onlangs werd bekend gemaakt dat onze eigen Peter van Dongen gevraagd is een avontuur van Blake & Mortimer te gaan tekenen. Paul Teng is hem een stapje voor en tekende het vijftiende album van Jacques Martin's Tristan. Het vervult mij als Nederlandse stripliefhebber met gepaste trots.

Tristan heeft een raar beroep voor een stripheld: Hij is architect. Dat beroep is dan ook niet meer dan een noodzakelijkheid, wat we in de reeks vooral van Tristan te zien krijgen zijn niet zijn bouwkundige capaciteiten, maar is zijn heldhaftige en nobele inborst. Heel anders dan die van de omhooggevallen machthebber in De IJzeren poort, die Tristan meteen tegen zich in het harnas jaagt door de bevolking rond zijn burcht gewoon aan hun lot over te laten als er een plunderende horde Akindji op bezoek komt. Tristan spreekt de man er op aan en haalt meteen diens brandende haat op zijn nek. Gedurende het gehele avontuur blijft heer Gerwulf aandringen op het onthoofden van Tristan.
Gerwulf wil vooral het enorme met goud en edelstenen ingelegde kruis terug dat de Turkse ruiters uit een nabij gelegen klooster ontvreemdden; Tristan wil zijn vriend Wenceslas redden die ongelukkigerwijs nét in het klooster op bezoek was toen de Janitsaren op onzachte wijze aanklopten.

Dat Tristan toch nog even architectje mag spelen bij het ontwerpen van een brug over de Donau is bijzaak in dit door Jerry Frissen en Jean-Luc Cornette geschreven avontuur. Zij verzorgden eerder het scenario voor het veertiende Tristan-album Dracula. Misschien is het ook te wijten aan het tekenwerk van Paul Teng, maar met het De IJzeren poort maken ze veel meer indruk op me.
Tristan blijft een typische Jacques Martin-avonturenstrip, maar slaagt er dankzij de Nederlandse inbreng in te winnen aan volwassenheid.