Recensie Frommeltje en Viola integraal HC De vier seizoenen door Benard Hislaire

  Recensie Frommeltje en Viola integraal HC De vier seizoenen door Benard Hislaire

 

Recensie Frommeltje en Viola integraal HC
De vier seizoenen door Benard Hislaire

 

Het is niet onze gewoonte om middels onze recensies klanten over te halen een album aan te schaffen dat nergens meer te krijgen is. Normaal gesproken zouden we dus de integrale van Frommeltje en Viola – die zo'n tien minuten na verschijnen al compleet uitverkocht was – niet besproken hebben om niet onnodig zout in de wonden te wrijven van diegene die achter het net visten. Dat we nu tóch een recensie aan het schrijven zijn is een rechtstreeks gevolg van 2015, het jaar van de integrales. Onze Top 20 van 2015 zou niet compleet zijn zonder al die fraaie integrale bundels, maar oud werk hoort eigenlijk niet thuis in een lijst met de beste nieuwe albums van 2015.
We besloten daarom een extra Top 10 te maken met de tien beste integrale uitgaven van vorig jaar en daarbij konden we moeilijk om deze erg fraaie bundel heen...

 

Frommeltje en Viola is een beetje een vreemde strip. Ontstaan in de tijd dat het weekblad Robbedoes op zoek was naar vernieuwing en jonge stripauteurs búiten de platgetreden paden van de avonturenstrip wilden wandelen. Conrad & Yann maakten De Onnoembaren en haalden zich daarmee onnoemelijk veel ellende op de hals, Hislaire kwam iets minder in problemen, maar zelfs zijn – vanuit 2015 bekeken – onschuldige strip ontsnapte niet aan censuur en kritiek.
Het verhaal dat Bernard Hislaire in vier albums vertelt (waarvan het vierde het in Nederland nooit tot een album schopte) is een vreemd avontuur: Frommeltje en Viola zijn de Romeo & Julia van het stripverhaal, hun avonturen het verslag van een kalverliefde.
We kennen één album dat ons er aan deed denken: Een deken van sneeuw van de Canadees Craig Thompson. De onschuld viert hoogtij.
Eigenlijk grijpt Frommeltje en Viola terug op de Romantiek, maar ook de moderne tijd speelt er – daarover later meer – wel degelijk een rolletje.
Als we 't heel kort samenvatten: Viola, populairste meisje van de klas, voortdurend omringd door een wolk bewonderaars wordt verliefd op de dikkige, zéér verlegen Frommeltje. Hun liefde heeft weinig woorden nodig. Samen, zwijgend op een bankje zitten is voldoende. Maar de vader van Frommeltje is tégen. Frommeltje moet studeren en zijn verliefdheid beïnvloed zijn schoolresultaten spectaculair, maar negatief.
Zo gaat het twee albums lang en hoewel het er zo op papier saai uitziet is het dat geenszins.
De meningen over het derde verhaal zijn verdeeld. Er zijn er die de pagina's lange metaforische angstdroom van Viola baanbrekend vinden.
Dat is-ie, zeker voor een strip van die tijd, maar zelf vond ik het minder boeiend en niet zo passend bij het jeugdige-onschuldige karakter van de overige verhalen. Het onuitgegeven deel 4 is echter weer ongemeen sterk, omdat Hislaire daarin de tijdgeest pakt als Frommeltje en Viola rebelleren tegen hun ouders en Viola zich opoffert uit liefde voor Frommeltje.
Een indrukwekkend einde is het gevolg.

 

Het tekenwerk van Hislaire is geworteld in de beste traditie van de Belgische School, maar Hislaire schuwt het experiment niet. Zijn figuren zijn vervormd en zo eigen dat alleen het doorbladeren van deze integrale al een glimlach op je gezicht tovert, mits je je een beetje openstelt voor het experiment. Hij sloeg met zijn volgende project Samber grafisch gezien een andere weg in. Ook heel mooi, maar meer tekenwerk à la Frommeltje & Viola was ook geen straf geweest.
Samber heeft qua thematiek veel verwantschap met Frommeltje & Viola, maar is veel zwaarder. De romantiek en de melancholie is dezelfde, maar heeft een volwassener karakter gekregen.
Hislaire werd Yslaire en maakte een meesterwerk. Frommeltje en Viola was een noodzakelijk tussenstation op weg naar Samber. Een station waar we met genoegen wat langer waren blijven rondkijken, dat wel.


Saga heeft deze bundel fraai uitgebracht, met een begeleidend dossier en veel illustratiemateriaal.
Het enige wat hen te verwijten valt is hun rigide oplage-beleid: Van een niet eerder verschenen Quetzalcoatl HC maken ze een even grote oplage als van bijvoorbeeld het debuut van een onbekende tekenaar, hetgeen betekent dat het eerste album bij uitkomst al uitverkocht is en het tweede vermoedelijk tot in lengte van dagen leverbaar zal blijven.
Inmiddels is bekend dat er geen herdruk zal komen van Frommeltje en Viola...



(HH)

Interesse? Koop het album hier!