Recensie Highlands 1 Het portret van Amelia 2 De overlevende van de donkere waters HC door Philippe Aymond

 Recensie Highlands 1 Het portret van Amelia 2 De overlevende van de donkere waters HC door Philippe Aymond

 

Recensie Highlands
1 Het portret van Amelia
2 De overlevende van de donkere waters HC
door Philippe Aymond

 

Philippe Aymond verraste ons vorig jaar op het eerste deel van zijn zelfgeschreven Highlands.
Blijkbaar beviel dat hem – en zijn uitgevers – goed, want inmiddels schrijft hij ook zelf de verhalen voor de strip waar hij mee doorbrak Lady S. Je moet het maar durven als groentje: in de voetsporen treden van de grote Jean van Hamme wiens schaduw zo'n beetje over de gehele stripwereld valt.
Maar deze recensie gaat niet over Lady S. maar over Highlands. Het eerste deel was veelbelovend, maar zoals ik in de recensie over dat deel al schreef: Aymond moest met het tweede afsluitende deel nog wel zijn kwaliteit als stripschrijver bewijzen.
Even leek het erop dat de Nederlandse striplezer dat bewijs nooit onder ogen zou krijgen toen de Nederlandse uitgever van Highlands plotseling overleed en de uitgeverij Medusa mede ter ziele ging. Gelukkig zag uitgeverij INdruk brood in Highlands zodat we nu kunnen concluderen dat Aymond inderdaad talent heeft en dat hij de in deel 1 gedane belofte waarmaakt.


De schilder Joseph Callender wil maar één ding: schilderen. Met politiek heeft hij niets en hoewel het politiek roerige tijden zijn als hij door de Graaf van Plaxton wordt aangenomen als portettist, wat heeft een schilder daar mee uit te staan? Toch wordt hij onwillekeurig een pion in een politiek spel. Een spel dat hard gespeeld wordt en waarbij men het maken van slachtoffers niet uit de weg gaat, zoals de schilder en zijn meester aan den lijve ondervinden.
Als het tweede deel
De overlevende van de donkere waters begint lijkt alles verloren: Joseph dood, de graaf dood, zijn dochter in een kliniek voor geesteszieken...
Maar Schotten zijn taai!

 

Highlands is meerlagige avonturenstrip geworden met een historische ondergrond. Het geschiedkundige gedeelte van het verhaal wordt door Aymond wellicht nog wat te complex opgezet en vergt enig doorzettingsvermogen van de lezer, maar het drama is goed uitgewerkt en hij slaagt er zelfs in lezer (in ieder geval ondergetekende) tot vrijwel het eind van het verhaal op het verkeerde been te zetten.
Soepel verteld, mooi getekend, het word 'high' in de titel is ook van toepassing op de kwaliteit van deze strip!

(HH)

Interesse? Koop het album hier!