Recensie De boekenezel van Cordoba HC door Leonard Chemineau & Wilfrid Lupano Uitgeverij Standaard

 

Recensie De boekenezel van Cordoba HC
door Leonard Chemineau & Wilfrid Lupano
Uitgeverij Standaard

 

Wilfrid Lupano heeft al vele interessante strips geschreven.
Hij verstaat zijn vak als humorist, maar weet tegelijkertijd een diepere laag aan te brengen, zoals hij bijvoorbeeld bewees met Krasse knarren, Wit alom en De Engelsman die niet van vuurwapens hield.
Zijn scenario’s brengen je aan het lachen, maar zetten je ook aan het denken. Een vrij unieke combinatie als je het mij vraagt…
Hij slaagt er met De boekenezel uit Córdoba wederom in deze spagaat ogenschijnlijk moeiteloos uit te voeren.

Het thema van het album is namelijk de vernietiging van boeken en het geschreven woord door de eeuwen heen. Lupano richt zich voornamelijk op de boekverbranding in Córdoba aan het eind van de tiende eeuw, maar extrapoleert aan het eind van het album dit gegeven tot in het heden.
Waarom zijn boeken door de eeuwen heen toch door sommige groeperingen en lieden als zo gevaarlijk beschouwd?
Als kalief Al-Hakam II overlijdt en zijn 11-jarige zoon op de troon komt grijpt vizier Muhammad Amir feitelijk de macht. Het eerste dat hij doet is opdracht geven alle niet-Islamitische boeken en geschriften uit de bibliotheek te doen verbranden.
Bibliothecaris Tarid beheert één van de grootste bibliotheken van die tijd en beseft dat hij snel moet handelen wil hij ook maar een paar van zijn geliefde boeken voor de ondergang behoeden.
Samen met kopiïste Loebna weet hij een enorme stapel boeken via het venster naar de tuin te transporteren… maar hoe krijgen ze die de paleistuin uit?
Gelukkig komt er toevallig hulp opdagen in de vorm van Marwan, een jongeman met een ezel die eigenlijk héél andere plannen had dan met een karrenvracht boeken, een ezel en twee bibliotheekmedewerkers op de vlucht te slaan voor het leger van de vizier…

Léonard Chemineau tekende de 250 pagina’s die De boekenezel van Córdoba telt in een simpel ogende maar heel effectieve stijl. Hij weet de nodig vaart en wat slapstick-achtigheid in zijn tekeningen te brengen die het verhaal de nodige luchtigheid verschaffen.
Het tekenwerk vormt een mooie eenheid met het verhaal dat Lupano vertelt.
Een voordeel van dit soort dikke boeken is dat de schrijver veel meer kan dan alleen maar een avontuur uit de doeken doen of een historisch feitje kort behandelen. Hij geeft Loebna, Marwan en Tarid gaandeweg het verhaal een geschiedenis mee.
De boekenezel van Córdoba is daarmee een interessant boek geworden dat leest als een trein en je nogmaals doet beseffen wat een bofkonten we zijn dat in onze Westerse wereld het boek niet bedreigd wordt.

...Hooguit door de grote desinteresse die ervoor lijkt te ontstaan nu iedereen liever naar schermpjes grijpt dan naar papier...

 

(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het albuhier!