Recensie Marcel Pagnol 2 HC Het kasteel van m'n moeder door Morgann Tanco, Serge Scotto & Eric Stoffel

Recensie Marcel Pagnol 2 HC Het kasteel van m'n moeder
door Morgann Tanco, Serge Scotto & Eric Stoffel

Er komen genoeg goede stripboeken uit om eens per maand een waardige kandidaat te vinden voor onze rubriek 'stripalbum van de maand'. Het is in de praktijk echter lastiger dan je zou denken. Heb je er net eentje gepubliceerd; lees je twee, drie titels die er ook voor in aanmerking zouden komen. Vorige maand stond net Irmina online toen ik De adoptie deel 1 en De triomf van m'n vader las. Beide albums hadden zonder meer een plek als stripboek van de maand verdiend, maar ja: Ik had er al één. Bovendien... alwéér een boek van Zidrou als boek van de maand, werd dat niet voorspelbaar? En dan waren beiden ook nog titels van uitgeverij Saga, die tegenwoordig bijna elke maand een album uitbrengt dat extra aandacht verdient.
Maar ja, het beste album ís het beste album, ongeacht wie het schreef, tekende of uitbracht.
Gelukkig stond van beide titels een tweede album gepland en zodoende krijgt Marcel Pagnol's De triomf van m'n vader met het vervolg Het kasteel van m'n moeder deze maand alsnog de eer die het verdient.

Het kasteel van m'n moeder is het rechtstreekse vervolg op De triomf van m'n vader. Marcel Pagnol was een Franse schrijver en cineast die in dit tweeluik zijn jeugd beschrijft. En dan voornamelijk de tijd die hij met zijn ouders tijdens de vakantie doorbracht op het platteland van Frankrijk. In het eerste deel weet hij zijn ouders zo ver te krijgen dat hij voortaan mee mag als vader en oom Jules gaan jagen. Marcel's taak is het opjagen van het wild en dus zwerft hij in z'n eentje door de heuvels tot hij een leeftijdgenootje aantreft die zijn valstrikken komt leeghalen. De twee sluiten vriendschap en worden onafscheidelijk. Maar dan, na twee maanden, komt er een einde aan de vakantie en moet Marcel terug naar de stad. Hij is ontroostbaar en besluit zelfs van huis weg te lopen om aan dit afgrijselijke lot te ontsnappen.
Hij bereidt zijn toekomstige bestaan als kluizenaar tot in de puntjes voor, maar helaas loopt het op niets uit door gebrek aan... badwater!

Marcel moet terug naar school, maar het gezin besluit voortaan ook in de weekeinden naar hun huisje te gaan. Helaas is dat een hele onderneming, want het betekent vier uur wandelen. Héén en terug.
De ontmoeting met een oud leerling van Marcel's vader biedt uitkomst. Ze kunnen langs het kanaal en zo een enorm stuk afsnijden. Maar er kleven bezwaren aan... Het is tégen de wet en druist tegen vaders verantwoordelijkheidsgevoel in. Hij moet als leraar immers te allen tijde het goede voorbeeld geven. Enig masseren en soepel interpreteren biedt echter een oplossing die voor alle partijen bevredigend is.

Morgann Tanco tekent zonder sporen van vermoeidheid dit tweede tachtig pagina's tellende deel net zo fraai vol als het eerste. Het ademt de sfeer van de albums van Fourquemin (Miss Endicott, De Wezentrein, Legende van het Wisselkind), enigszins karikaturaal getekend, maar toch realistisch van aard.
Serge Scotto en Eric Stoffel bewerken deze jeugdautobiografie van Marcel Pagnol met veel vaart, humor en inventiviteit. Het eindigt hard en abrupt, maar gelukkig heeft het onvolprezen Saga nóg meer stripbewerkingen van Marcel Pagnol op stapel staan. Het eerste deel van Topaze is reeds verschenen en dan hebben we het tweede deel daarvan en de oneshot Kabeljauwtje nog te goed...
We kunnen de komende maanden even vooruit.