Recensie 7 Wonderen 1. Het beeld van Zeus 432 v. Chr. & 2. De hangende tuinen van Babylon 585 v. Chr. door Stefano Andreucci, Roberto Ali en Luca Blengino

Recensie 7 Wonderen 1. Het beeld van Zeus 432 v. Chr. & 2. De hangende tuinen van Babylon 585 v. Chr. door Stefano Andreucci, Roberto Ali en Luca Blengino, de antieke wereldwonderen

 

Recensie 7 Wonderen
1. Het beeld van Zeus 432 v. Chr. &
2. De hangende tuinen van Babylon 585 v. Chr.
door Stefano Andreucci, Roberto Ali en Luca Blengino

 

Als kind was ik zeer geïnteresseerd in archeologie en oude beschavingen, Egypte en Griekenland voorop. Dat is niet echt verminderd, maar de enorme verwondering die met elke nieuwe ontdekking gepaard ging bleek helaas wat aan slijtage onderhevig. Ik kan me nog herinneren wat ik voelde toen ik in de bibliotheek een boekje vond over de 7 Wereldwonderen. Er ging een schok door me heen. Fantastisch! Die ging ik allemaal bezoeken als ik later groot was.
Heb ik gedaan. In november 2008 stond ik aan de voet van de piramides van Gizeh.
Veertig eeuwen keken op mij neer, ik keek met mijn 40 jaren brutaal terug omhoog, maar het maakte geen waarneembare indruk op de enorme berg stenen voor mij.
En die andere 6 wereldwonderen? Helaas, die bestaan geen van allen meer...
Afgebrand, verwoest door vijandelijke legers of gewoon van ouderdom in elkaar gezakt.
En als het aan de mens gelegen had waren ook de piramides van Gizeh eraan gegaan...
Sultan Al-Aziz ondernam een poging deze heidense bouwwerken af te breken. Hij begon met de kleinste piramide, die van Menkaure.
Toen zijn werklieden acht maanden aan de afbraak gewerkt hadden was de piramide echter nauwelijks kleiner geworden en waren er al diverse doden gevallen. Al-Aziz gaf zich gewonnen en daarmee werden de piramides bij Cairo het enige wereldwonder dat deze eeuw haalde.

De 7 Wereldwonderen spraken ook tot de verbeelding van Luca Blengino (Casus deel 5, 7 Overlevenden) en die heeft nu de eerste twee delen van een 7-delige reeks over de antieke wereldwonderen het licht doen zien: 7 Wonderen. Maar zoals mijn achtjarige ik al met enige spijt moest constateren valt er over de 7 wereldwonderen zelf niet zo gek veel te vermelden, behalve dat ze erg groot en erg mooi moeten zijn geweest.
Van de meeste wereldwonderen is geen spoor terug te vinden, aan het bestaan van enkele wordt zelfs getwijfeld.
Hoe maak je daar een interessante strip van?

Het eerste deel Het beeld van Zeus speelt zich af op de Olympus. Aan de voeten van het beeld worden de Olympische Spelen gespeeld. Aurelios doet voor de dérde keer mee aan de Spelen, maar de overwinning beheerst niet zijn gedachten. Eigenlijk is hij wanhopig op zoek naar zijn zoon, die hij hier twee Spelen geleden verwekte en nooit zag.
Die zoon gaat door het leven als een bastaard en is het hulpje van de man die het enorme beeld van Zeus maakte; Phidias.
Die verruilde zijn woonplaats Athene voor Olympus. De auteur speelt met dit historische feit en maakt er een verbanning van die het verhaal een politiek tintje geeft.
Het is bekend dat Phidias 'grapjes' in zijn beelden verwerkte, merktekens, kleine tekstjes, verborgen boodschappen. Ergens op het beeld van Zeus zou een aanwijzing moeten staan en er zijn mensen die er alles voor over hebben die boodschap te vinden en te ontcijferen. Álles!
Laat u overigens niet in de war brengen! Het eerste deel telt vele hoofdrolspelers die achterop het boek genoemd en ingeleid worden – wat ik gebruikte als referentie om ze uit elkaar te houden – maar de uitgever hanteert op de achterkant ándere schrijfwijzen voor de namen dan in het boek zelf.

Het tweede deel De hangende tuinen van Babylon gaat over de Israëlieten die door de Babyloniërs gevangen zijn genomen en tot slaven gemaakt. Dan'el (Daniël) heeft zich een plaatsje aan het hof van koning Nebukadnezar verworven (waar hij onder andere diens dromen moet duiden zoals we uit de Bijbel weten) en wordt door de Joodse gemeenschap als een verrader beschouwd.
Hesediel komt in een soortgelijke positie als de koning hem een baan aanbiedt als tuinier in de hangende tuinen.
Een poging een medeslavin, zijn geliefde Henka, vrij te krijgen moet Hesediel zwaar bekopen. Hij wordt gedwongen een weddenschap aan te gaan met de koning waarbij hij – naast zijn eigen leven – dat van 99 andere Joodse slaven in de waagschaal legt.
Hesediel's loyaliteit krijgt het zwaar te verduren als hij daarenboven op een complot stuit.
Wie moet hij te hulp schieten; zijn stamgenoten of zijn werkgever?

 

Met beide verhalen is Blengino er in geslaagd boeiende strips te schrijven die – hoewel de wereldwonderen op de achtergrond blijven – recht doet aan het gebruik van hun namen in de titels.
De schrijver heeft zich overduidelijk grondig verdiept in de historische details en heeft op basis daarvan verhalen bedacht die naast boeiend ook geloofwaardig zijn. Knap werk, echt waar.
Het tekenwerk van deel 1 is in handen van Stefano Andreucci, deel 2 werd getekend door Roberto Ali; beiden nieuwkomers op de Nederlandstalige stripmarkt. Dat zou je niet zeggen als je hun tekenwerk ziet: Beiden tekenen in een modern ogende stijl die vandaag de dag voor veel historische strips gebruikt wordt. Prima tekenwerk. Dat van Andreucci is iets verfijnder dan dat van Ali, maar beide heren ondersteunen met hun potloden en penselen de verhalen van Blendigo meer dan uitstekend.
Ik heb er veertig jaar op moeten wachten, maar eindelijk kom ik meer aan de weet over de 7 Wereldwonderen.
Meer dan er eigenlijk over te vertellen valt...

 

(HH)

Interesse? Koop het album hier!