Recensie De bank Eerste generatie 1815-1848 deel 1 & 2 door Julien Maffre, Pierre Boisserie & Philippe Guillaume

 Recensie De bank Eerste generatie 1815-1848 deel 1 & 2 door Julien Maffre, Pierre Boisserie & Philippe Guillaume


Recensie De bank Eerste generatie 1815-1848 deel 1 & 2
door Julien Maffre, Pierre Boisserie & Philippe Guillaume

 

Een stripboek over de financiële wereld...
Hm.
Ik had na de vooraankondiging al min of meer besloten dat maar aan me voorbij te laten gaan. Het feit dat ik in een stripwinkel werk is genoeg bewijs dat geld kan mij niet boeien en van het zogenaamde 'grote geld' snap ik al helemaal geen bal.
Gelukkig dacht mijn collega er anders over; Hij vond De bank een erg goede strip en raadde me aan het toch maar eens te lezen.


Banken bestaan – in verschillende vormen – al zolang er geld in de omloop is, maar de geschiedenis van het moderne bankieren begint in de tijd van Napoleon. De eerste twee delen van de nieuwe stripreeks De bank beginnen bij de slag bij Waterloo.
De adellijke broer en zus De Saint-Hubert zijn vanwege de revolutie Frankrijk ontvlucht en leven in armoede in Londen.
Charlotte verdient haar geld met haar lichaam en Christian schraapt de duivenpoep uit de duiventil van Lord Rothschild.
Broer en zus zijn fictieve karakters, maar de setting is authentiek. Nathan Rothschild wist op geslepen wijze zijn fortuin te vermeerderen door handig gebruik te maken van het effect dat de slag bij Waterloo had op de beurskoersen. Die truc vormt het hart van de het eerste deel en zet de gebeurtenissen in gang die broer en zus de Saint-Hubert eerherstel moet opleveren.
De duivel schijt echter meestal – net als Christian's duiven – op de grote hoop, dus zonder slag of stoot gaat dat niet en de herrijzenis van Charlotte vraagt een hoge prijs.
In deel een worden de kiemen gelegd voor een familievete die in deel twee breed uitgemeten wordt. Het grote geld speelt zeker een hoofdrol in De bank, maar feitelijk draait het allemaal om de persoon van Charlotte. Een intelligente en vastberaden dame die door de schrijvers – ondanks het feit dat vrouwen zich in dit tijdvak niet in zaken mengden – geloofwaardig op papier wordt gezet.
Daarmee slaagt Pierre Boisserie (Kruis van Cazenac, Reiziger, Dantes) er in een zeer boeiende strip te schrijven waarin hij de feitenkennis en historische know-how van Philippe Guillaume (die eerder meeschreef aan die andere strip over de beurs Dantes) inbedt in een aangrijpend verhaal.


De tekeningen van Julien Maffre zijn beter dan je bij eerste oogopslag denkt. Hij kan zowel close-ups als totalen aan en zijn historische decors zien er goed uit, zoals hij ook al bewees met De tombe van Alexander. Ook is de manier waarop het verhaal verteld wordt heel aangenaam. Schrijvers en tekenaar nemen de tijd om hun personages te laten bewegen – bijvoorbeeld als Charlotte na een 'klus' door nachtelijk Londen naar huis loopt – en geven de strip daarmee ruimte en sfeer.
De twee delen van de Eerste generatie verschenen tegelijkertijd en het verhaal is afgerond; het derde deel zal over de tweede generatie handelen, maar dat wil niet zeggen dat Boisserie alle geheimen van de eerste generatie heeft prijsgegeven.
Nooit geweten dat de wereld van het geld zo interessant kon zijn...

(HH)

Interesse? Koop het album hier!