recensie Capricornus
deel 11 Patrick & 12 ... HC
door Andreas

Striptekenaar Andreas heeft een voorkeur voor het ongrijpbare. Hoewel zijn tekeningen altijd van een bijzondere helderheid zijn wil hij met zijn verhalen nogal eens verstrikt raken in wazige toestanden. Zijn langstlopende serie Arq bijvoorbeeld is mooi, maar vraag me niet waar 't over gaat.
Eén van zijn meest rechttoe-rechtaan series is Capricornus. Die begon zijn loopbaan als bijfiguur in Andreas geroemde serie Rork (die overigens binnenkort geheel herdrukt gaat worden door Sherpa) en ging na het beëindigen van Rork op de solotour. De avonturen van Capricornus komen meestal binnen één album tot een eind en zijn – hoewel je Andreas nooit op oppervlakkigheden zult betrappen – heel toegankelijk.

Toch experimenteert Andreas er lustig op los in Capricornus. Zo herbergt deel 11 Patrick een zwaar emotioneel verhaal. Capricornus is gewond en door een eenzame man – Patrick – mee naar huis genomen en verzorgd. Tot hij weer op krachten is vertoeven ze in elkaars gezelschap. De gesprekken die ze voeren vormen de hoofdmoot van dit album en – al verloopt het gesprek aanvankelijk wat stroef – beide mannen veranderen door de kortstondige periode dat ze deel van elkaars leven uitmaken. Ze tasten elkaar af, leren elkaar vertrouwen en stellen zich zo ver open dat Patrick eindelijk eens zijn hart kan luchten.
Teveel gesprekken zijn saai in een strip, maar Andreas experimenteert grafisch zodanig dat het toch een goed album oplevert.
Capricornus herstelt van zijn verwondingen, maar raakt zijn stem kwijt. Daarom is het twaalfde deel titelloos, met een geheel witte voorkant getooid en woordeloos. Het verschil met deel 11 kon niet groter zijn. Grafisch gezien is het allemaal weer interessant genoeg, van een echt verhaal is geen sprake. Andreas heeft met Capricornus een serie gecreëerd waarin hij binnen het medium strip de grenzen kan opzoeken. En overschrijden.

Het lijkt er op dat de Franse uitgever Lombard niet echt raad weet met dit geesteskind van Andreas. Aanvankelijk besloten ze Capricornus niet in het Nederlands te vertalen. Uitgeverij Sherpa – Andreas-liefhebbers van het eerste uur – sprongen in het gat en gaven vijf harde kaften in het Nederlands uit. Daarop besloot Lombard toch zélf verder te gaan met vertalingen. Deel 6 t/m 10 verschenen bij hen, in slappe kaften. Na deel 10 besloten ze de serie dan toch maar weer stop te zetten.
De mensen van Sherpa gaan nu verder in harde kaften en hebben een elegante oplossing gevonden voor in de boekenkasten van de liefhebbers: Wie deel 11 en 12 koopt krijgt er een cassette bij, waarin alle Lombard softcovers mooi opgeborgen kunnen worden.
Daarin tonen zij zich haast net zo creatief als Andreas zelf.
Wie belangstelling heeft moet niet te lang wachten, want de oplage is klein (700 exemplaren) en er zal niet bijgedrukt worden!