Recensie Africa dreams 2 HC
Tien geketende vrijwilligers
door Bihel, Charles & Charles

Missionaris Paul Delille heeft in deel één zijn verschrikkelijke vader ontmoet. Pa is planter in Congo, maar is behoorlijk uit de gratie gevallen. Hij is volgens de Roomse kerk schuldig aan minstens twee halsvergrijpen: Hij is protestants en hij protesteert. Tegen het schrikbewind van de missionarissen, uitgevoerd op bevel van Congo-eigenaar Leopold de Tweede van België.
Kóning van Congo, bedoel ik?
Nee... éigenaar! De Congo is het privé bezit van Leopold de Tweede. Hij kan er doen wat hem goeddunkt. Om maar zoveel mogelijk rubber uit het land te persen worden de bewoners afgebeuld, uitgebuit en zelfs verminkt.
Als Paul met dit verschrikkelijke verhaal bij zijn meerdere in Kibanga aankomt wordt hij over de vingers getikt.
'Negers,' zegt de overste 'zijn een inferieur ras, die moet je niet vertrouwen.' Paul wordt er daarna even fijntjes aan herinnerd dat hij de gelofte van gehoorzaamheid heeft afgelegd, en dus feitelijk erg ongehoorzaam is geweest. Omwille van zijn jeugd en het goede werk van Paul's moeder is de overste bereid Paul's 'misstappen' door de vingers te zien.
Paul schikt zich in zijn lot, maar de verhalen van zijn vader laten hem niet los. Hij ziet er overal om zich heen de afgrijselijke bewijzen van. Het wordt hem langzamerhand duidelijk dat de duivel niet in zijn vader gevaren is, maar in het regime dat in Congo heerst...

Ondertussen komt er in de 'beschaafde' wereld ook kritiek op Koning Leopold's handelswijze. Scheepscontroleur Edmund Morel vraagt zich hardop af waar al die ketenen voor dienen die met scheepsladingen vol naar Congo verscheept worden. Als antwoord krijgt hij een omkooppoging voor de kiezen. Hij neemt ontslag en besluit zijn bevindingen wereldkundig te maken in zijn eigen krant.

Africa dreams deel 2 – Tien geketende vrijwilligers is een waardig vervolg op het veelbelovende eerste deel. Dit beloofd de beste serie van Maryse & Jean-Francois Charles te worden! Ze weten een goede mix te maken van historische feiten en persoonlijke gebeurtenissen. Het teken- en schilderwerk van Frederic Bihel is sfeervol en doeltreffend. Alleen aan de covers mocht hij wat meer tijd besteden!
Werd je vroeger nog wel eens misleid door een stripboek met een prachtig geschilderde kaft, waar dan heel rottig tekenwerk binnenin bleek te zitten, daar doet Bihel niet aan. Zijn omslagen zijn exact hetzelfde als zijn binnenwerk. Het heeft gewoon een paar plaatjes uit het boek uitvergroot. Daarmee doet hij zijn eigen serie behoorlijk tekort.
Verder niets dan lof! Echt vele malen beter dan Hart der duisternis, dat andere boek over de Congo dat onlangs in stripvorm verscheen...