Recensie Ronson Inc. 2 - Goudeerlijk SC & HC
Ritstier & Oosterveer

Waar is het toch misgegaan met de Nederlandse stripmakers? Misschien is het gebrek aan inspiratie, of zijn we dan als volk gewoon té gefrustreerd? Dat de Nederlandse film al sinds jaar en dag lijdt aan een overdaad aan niet-functioneel bloot is bekend, maar in de Nederlandse strip zoals die door het heropgerichte blad Eppo wordt gepubliceerd is het al niet veel beter. En dan heb ik het hier over wat verondersteld wordt de serieuze Nederlandse strip te zijn; de lange albumvullende verhalen. Roodhaar uit Storm liep al langer op ijsplaneten rond met slechts een soort bikini aan (die niet eens goed dicht kan). Franka is de laatste tijd alleen nog maar bezig is met het in hoog tempo afwerken van playboys, om zich na de daad eens loom uit te rekken zodat haar borsten goed in beeld komen. Het gaat van kwaad tot erger. Niets mis met sex, maar in het geval van Ronson Inc. ondermijnt het niet aflatende gewip het verhaal.
Het plot waar het verhaal mee van start gaat had best iets kunnen worden. Een goudgraver vindt goud en wordt door een concurrent vermoord. De dominee heeft het gezien en chanteert de goudgraver. De zoon van de barbier heeft op zijn beurt de dominee weer gesnapt en probeert daar een slaatje uit te slaan. Dat loopt verkeerd af...
De rest van het verhaal in dit tweede deel Goudeerlijk is niet te volgen. De jongens en meisjes van Ronson Inc. rijden uit, knallen er wat op los en dat was het dan weer. Het bureau Ronson Inc. speelt al in deel twee nauwelijks een rol meer. De auteurs zijn drukker met een shoot-out in het bordeel dan met het vertellen van een goed doortimmerd verhaal. Voer voor feministes, deze strip, want al lopen er zelfverzekerde vrouwen in rond die zich de kaas niet van het brood laten eten, dat zijn dan weer lesbiennes.
In Ronson Inc. tel je pas mee als je zélf achter de vrouwtjes aan gaat...
In hun poging van Ronson Inc. een keiharde western à la Durango te maken schieten Ritstier en Oosterveer door. Dood en sex, meer is er niet van.
Mij kon het in elk geval niet boeien...