Recensie Che HC
Breccia & Oesterheld

Iedereen kent Che Guevara. Zelfs diegenen die nog nooit van hem gehoord hebben. Zijn foto met de vlassige baard en de baret met de ster is wereldberoemd. T-shirts met zijn beeltenis hangen tussen die van de Rolling Stones, de Sex Pistols, James Dean en Jim Morrison. Maar Che was geen popster, Che was een revolutionair en het is op z'n zachts gezegd vreemd dat iemand die door middel van wapengeweld regeringen omverwierp in het gezelschap van pop- en filmsterren is terechtgekomen.
De meeste mensen die met een afbeelding van Che op hun buik rondlopen interesseert het geen lor wie die Che was. Zijn kop staat voor... ja, wat eigenlijk? Rebellie, onafhankelijkheid, zoiets.

De 'nieuwe' stripbiografie Che van de Argentijnse stripscenarist Oesterheld vertelt twee verhalen. Vader Alberto Breccia tekent fragmentarisch het levensverhaal van Che, zijn zoon Enrique dat van Che's laatste dagen in Bolivia. Deze stripmakers zijn niet de eerste de beste. Argentinië kent een rijke, maar in Europa vrijwel onbekende stripcultuur. Oesterheld heeft met Pratt samengewerkt aan de oorlogsstrip Ernie Pike en toen de Europese strip nog in de kinderschoenen stond heeft Rene Goscinny in Argentinië 'stage' gelopen. Direct na zijn terugkeer in Frankrijk zette hij het tijdschrift Pilote op en schreef stripgeschiedenis.
De tekeningen van de beide Breccia's zijn grafisch volwassen en zelfs experimenteel, zij het op een leesbare manier. Knap, zeker voor die tijd, want dit verhaal werd al in 1968 (krap een jaar na de dood van Che Guevara) voor het eerst uitgegeven in Zuid-Amerika. Onder het nieuwe regime was het boek een tijdlang verboden en nu is er dan eindelijk een Nederlandse uitgave.
Oesterheld vertelt zijn verhaal in korte staccato zinnetjes, haast poëzie.
Che
is geen gemakkelijke kost, zeker niet als je niets van Guevara weet kun je de draad aardig kwijtraken. Gelukkig is er in het boek een chronologie van Che's leven opgenomen en een toelichting.