Recensie Vrije vlucht HC
Django Reinhardt, vonken en vuur
door Efa & Salva Rubio
Schrijver dezes houdt erg van biografieën. De werkelijkheid doet vaak niet onder voor de fantasie en niet zelden flikt het leven kunstjes die zelfs de grootste fantast niet had kunnen verzinnen. Vaak is bovendien het léven van een kunstenaar even interessant als zijn werk. Ik ben daarom blij met de heersende trend om de levens van schilders, muzikanten of schrijvers in stripvorm op de markt te brengen.
Dat werkt niet altijd even goed natuurlijk. Ten eerste moet het leven van de kunstenaar in kwestie zich lenen voor een verhaal, ten tweede moet de schrijver op de juiste zaken inzoomen en andere zaken – die voor het verhaal dat hij wil vertellen niet van belang zijn of zelfs in de weg kunnen zitten – negeren. En de tekenaar moet in staat zijn om de sfeer die rond de artiest hangt te vatten in zijn tekeningen.
Met name biografieën over muzikanten zijn lastig, omdat muziek nou eenmaal niet te vatten is in beeld.
Striptekenaar Efa maakte al eerder met Salva Rubio een stripbiografie (Monet) en binnenkort verschijnt er eentje van hun hand over Degas, maar niet eerder waagden zij zich aan een muzikant.
In Django, vonken en vuur vertellen zij over de jeugd van Django Reinhardt.
Waarom alleen de jeugd? Het verhaal concentreert zich daarmee op de twee opmerkelijkste feiten uit Django's leven: het feit dat hij een wonderkind was en het feit dat hij bij een brand zo ernstig verbrandde dat zijn carrière definitief voorbij leek toen hij nog maar begin twintig was.
De biografen van Reinhardt spreken elkaar tegen als het op details rond de brand aankomt; Efa en Rubio kiezen de versie die het best past bij hun verhaal.
Django, vonken en vuur, de titel doet het al vermoeden: vuur is het leitmotiv en het klopt – poëtisch gezien – allemaal. De 'vonk' die overslaat tussen Django en Florentine de verkoopster van 'bloemen van vuur', Django's 'vlammende' gitaarspel en waar hun 'brandende' liefde toe leidt...
Efa's met waterverf geschilderde tekeningen geven het gypsy-sfeertje goed weer en heel fraai is de manier waarop hij grafisch het pijnlijke herstel van Django's hand haast vóelbaar weet te maken (een detail van die pagina's zie je hierboven).
Juist door niet het héle verhaal van Django te willen vertellen hebben Efa & Rubio er een goed boek van gemaakt.
(Hans Hartgers)
Interesse? Koop het album hier!