Recensie Alle dagen ui door B. Carrot

Recensie Alle dagen ui door B. Carrot

 

Recensie Alle dagen ui
door B. Carrot

 

De hoeveelheid werk die er komt kijken bij het maken van een strip wordt – denk ik – nog steeds onderschat. Zelfs door liefhebbers. Sommige klanten komen doodleuk drie maanden na verschijnen van het nieuwste deel vragen of het vólgende al uit is...
OK, Suske & Wiskes en Donald Duckpockets verschijnen drie keer per jaar of zelfs vaker, maar voor een beetje kwaliteitsstrip heeft een tekenaar al gauw een jaar nodig.
Daarom vind ik dat je voorzichtig moet zijn bij het bespreken van het werk van debutanten.
Het is kwalijker dat een ouwe rot in het vak zich er met een Jantje van Leiden van afmaakt dan dat een beginneling de kneepjes van het stripvak nog niet geheel onder de knie heeft.
Strips maken is misschien wel het moeilijkste vak ter wereld en zelfs de allergrootsten moesten onderaan beginnen, met alle fouten en mislukkingen vandien.

Alle dagen ui
is de eersteling van B. Carrot. Carrot is Israelische en bleef in onze contreien hangen na haar studie. Ze doorliep het Sint Lukas in Brussel en wil graag verhalen maken met politieke en sociale thema's.
Voor haar debuut kiest ze het verhaal van Saied, een man die asiel zocht in Nederland en ruim een jaar vastgehouden werd in detentiecentrum Schiphol.
Ze wil met haar strip de discussie op gang brengen over de behandeling van asielaanvragers in Nederland en inderdaad is het
(op feiten gebaseerde) verhaal van Saied, voor wie niet weet hoe wij met onze asielzoekers omgaan, schokkend.
Het tekenwerk van Carrot is functioneel. Bij dit soort verhalen heb je weinig aan mooitekenarij, je hebt er al snel een dikke honderd pagina's voor nodig en dan moet er een beetje vlot gewerkt kunnen worden. 
Carrot beheerst haar beeldtaal en haar tekeningen hebben voldoende interne logica om te overtuigen.
Je kunt het een beetje vergelijken met het werk van Judith Vanistendael.

Ik had iets meer moeite met het verhaal. Hoewel alles draait om de asielaanvraag van Saied wordt nergens toegelicht wáárom Saied uit Egypte wegvluchtte en in Nederland asiel aanvroeg.
In het nawoord licht 'de echte Saied' het één en ander toe, maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
Het verhaal als Alle dagen ui overbrengen is lastig, want de lezer heeft maar één persoon om zich emotioneel aan vast te klampen. Dat is precies de bedoeling van de auteur – die de omstandigheden en de emotionele toestand van Saied op de lezer probeert over te brengen.
Haar boodschap is duidelijk, maar de manier waarop ze het vertelt is nog niet helemaal volwassen en uitgewerkt genoeg om Alle dagen ui als écht topalbum te ontvangen.
Niet erg, een verhaal als dit is nogal wat voor een debutante en Carrot heeft genoeg talent om flink door te groeien en het vak van stripscenarist helemaal in de vingers te krijgen.



(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!