Recensie Keizerin Charlotte HC 1. De prinses en de aartshertog door Matthieu Bonhomme & Fabien Nury

Recensie Keizerin Charlotte HC 1. De prinses en de aartshertog door Matthieu Bonhomme & Fabien Nury

 

Recensie Keizerin Charlotte HC 1. De prinses en de aartshertog
door Matthieu Bonhomme & Fabien Nury

 

De werkelijkheid overtreft soms de allergrootste fantasie. Sinds ik meer geschiedenisboeken lees dan romans zijn de verhalen die ik onder ogen krijg er eigenlijk alleen maar onwaarschijnlijker op geworden! Wat sommige mensen meegemaakt hebben in hun leven tart elke beschrijving. Fabien Nury had een soortgelijke ervaring toen hij zich documenteerde voor een strip over Maximiliaan, de Oosterijkse prins die – daar heb je weer zo'n ongelooflijk feit – een tijdje keizer van Mexico (!) was. Nury werd getroffen door het lot van Maximiliaans vrouw Charlotte, besloot het roer om te gooien en zijn strip rond haar te centreren in plaats van rond haar echtgenoot.

Gastrollen in Keizerin Charlotte worden vervuld door Franz-Jozef en Elizabeth, beter bekend uit de drie tranentrekkendste films ooit: Sissy keizerin. Als ik het heel voorzichtig zeg wordt Sissy door Nury iets minder vriendelijk neergezet dan door Romy Schneider.
De prinses en de aartshertog is pas het eerste deel van een drieluik – het zal dus vermoedelijk nog veel erger worden – toch biedt Nury hier al meer dan genoeg om de lezer aan zich te binden.
Aanvankelijk lijkt het heel goed te boteren tussen Charlotte en haar kersverse echtgenoot, maar als die politiek gezien op een zijspoor wordt gezet verandert alles. Hij vervalt in een apathisch patroon, dat enkel onderbroken wordt als hij onder invloed van zijn oude strijdmakker Charles de Bombelles de bordelen in de buurt onveilig maakt. De familie van Charlotte ziet het een tijdje met lede ogen aan tot broerlief Philippe De Bombelles een ongenadig pak rammel laat geven en zijn geliefde zwager een aantal tips aan de hand doet om de kwaliteit van zijn huwelijk te verbeteren...

Het tekenwerk van Matthieu Bonhomme (Texas cowboys, Esteban, De moordenaar van Lucky Luke) is fraai en hij kan heel goed uit de voeten met de periode waarin deze strip zich afspeelt.
De wat typische inkleuring van Isabelle Merlet geeft het geheel een eigenzinnig sfeertje mee.
De tijd dat de fouten van hooggeplaatsten steevast uit de geschiedschrijving geweerd werden en alle kreukjes in de biografieën gladgestreken werden liggen gelukkig achter ons.
Hooggeplaatsten zijn ook maar gewoon mensen, maar dan met meer macht. En dát kan niet iedereen aan...



(HH)

Interesse? Koop het album hier!