Recensie Charley's oorlog HC door Joe Colquhoun & Pat Mills

Recensie Charley's oorlog HC
door Joe Colquhoun & Pat Mills

Het medium strip kent een lange traditie van oorlogsverhalen. In Europa hadden we de Strijdclassics en andere oorlogspocketjes die je vroeger op de markt voor een duppie of een kwartje kon kopen, in Amerika zegevierde Sgt. Rock en zijn soortgenoten keer op keer over kwaadaardige nazi's. Veel van die strips kwamen nauwelijks boven het pulpniveau uit, maar een enkele uitgever durfde het aan een meer kritisch geluid te laten horen. Met Harvey Kurtzman's Two fisted tales en Frontline combat publiceerde EC feitelijk de eerste kwaliteitsoorlogsstrips (zowel qua verhaal als qua tekenwerk) en in later dagen volgde in Engeland het tijdschrift Battle (Picture Weekly).
Daarin publiceerden schrijver Pat Mills (Slaine, ABC Warriors, Requiem de vampierridder) en tekenaar Joe Colquhoun de avonturen van Charley, een jongen die loog over zijn leeftijd om mee te kunnen vechten in de Eerste Wereldoorlog.
Charley's war
werd een klassieker. Waarom, dat blijkt nu de serie in het Nederlands uitgebracht wordt door uitgeverij Hum.

Het tekenwerk is degelijk en je ziet eigenlijk pas hoe goed Colquhoun tekent als je de strip begint te lezen.
Pat Mills volgt de belevenissen van Charley vanaf het moment dat hij zich aanmeldt voor het front. Twee pagina's later vliegen hem de eerste granaten om de oren en dat zal de hele serie zo blijven. Mills maakt van Charley een wat simpele jongen en drukt aanvankelijk fragmenten uit 'zijn' brieven aan huis af. Vol spelfouten en zorgvuldig alle gruwelijkheden vermijdend. Thuis moet men denken dat het allemaal zonder problemen verloopt om te voorkomen dat men zich al te veel zorgen gaat maken... Het is de houding van mannen als Charley die Charley's war zo interessant maakt, samen met de gedegen research en documentatie die Mills en Colquhoun er voor deden.
Hoewel hun verhaal maar een strip was voor een jongensblaadje deden de heren er alles aan hun werk boven het – door publiek en uitgever – verwachte niveau uit te tillen. Omdat ze er zélf in geloofden...

Mills veroorlooft zich enkele vrijheden, Charley is bij vrijwel alle speerpunten van de Eerste Wereldoorlog aanwezig – hetgeen in werkelijkheid natuurlijk onmogelijk is – maar creëert zo een alternatieve geschiedenis van de grote oorlog gezien vanuit de loopgraven. Over de mannen die het smerige werk deden en (maar al te vaak) sneuvelden. Niet over de mannen die op veilig afstand aan de teugels trokken zoals in de geschiedenisboekjes.
Charley's oorlog heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan en is anno 2017 nog steeds een zeer relevante en indrukwekkende strip.
Omdat de strip aanvankelijk in episodes van drie of vier pagina's in Battle werd gepubliceerd tref je om de zoveel pagina's een titel en een resumé van de voorgaande aflevering aan. Da's een beetje wennen voor de moderne lezer die gewend is zijn strips in één keer in albumvorm gepresenteerd te krijgen, maar je went er snel aan. Vanwege dit fragmentarische karakter kun je de albums ook afzonderlijk lezen, hetgeen goed uitkomt, want deel 1 is helaas al weer helemaal uitverkocht...
De Engelse strip is jammer genoeg in de Nederlandse stripwinkel slecht vertegenwoordigd. Liever vullen we de schappen met Amerikaanse comics. Zonde, want wie zich in de Engelse stripgeschiedenis verdiept komt pareltjes tegen als Dan Dare, Rogue trooper
, Johnny Red en Charley's oorlog.
Met de uitgave van Charley's oorlog is de deur van de Engelse stripkast op een kier gezet...