Recensie Roodbaard bundeling 1
De schrik van de zeven zeeën
door Victor Hubinon & Jean-Michel Charlier

 

 

Het beleid van stripuitgeverijen is niet altijd even goed te doorgronden. Soms komen ze met herdrukken van titels waar slechts een handjevol stripliefhebbers op zitten te wachten, anderzijds blijven herdrukken van klassieke strips, die geheel van de markt verdwenen zijn, uit.
Het gortigst maakte Dargaud het de afgelopen jaren met de serie Roodbaard. Hoewel er door de jaren heen veel vraag was naar de avonturen van de sympathieke piraat is er zeker al tien jaar geen album meer van hem leverbaar. Geruchten over een herdruk in bundels gonzen al jaren rond en werden zelfs middels een paginagrote advertentie aangekondigd in Stripschrift, maar de beloofde bundelingen kwamen er niet.
Dat onrecht is nu ongedaan gemaakt door Sherpa: Zij vertalen de Franstalige Roodbaard-bundelingen voor de Nederlandse markt. Het plan is om in elk geval zes bundels te maken met het complete werk van Hubinon & Charlier, wellicht dat er bij succes ook bundelingen komen van de hogere delen, maar dat is vooralsnog afwachten.

 

 

 

 

 

 

 

De eerste bundel bevat 'slechts' twee verhalen: De duivel van de Caraïben en De koning van de zeven zeeën. Toch halen die – samen met een informatief dossier – het respectabel aantal van 148 pagina's. De uitgever knipte twee verhalen van zo'n 60 pagina's voor de album-uitgave destijds in stukken om er drie albums mee te vullen: Het gebroken kompas, De schrik van de zeven zeeën en De jonge kapitein. De verhalen zijn voor deze bundel in hun oorspronkelijke volgorde hersteld en een klein aantal stroken dat sneuvelde bij de montage zijn terug gezet op de plaats waar ze horen.
Het levert een voorbeeldige uitgave op van deze klassieke strip, maar zitten we anno 2013, zo'n 45 jaar nadat het eerste verhaal in Pilote verscheen, nog te wachten op een antieke piraat?
Heeft de tijd hem niet ingehaald?
Absoluut niet!
Eerder valt bij het (her)lezen op hoe ontzettend goed Jean-Michel Charlier zijn verhaal vertelt, hoe vindingrijk hij is en hoe soepel het wegleest. Net als bij Blake & Mortimer (nog zo'n onverwoestbare klassieker) ben je een tijdje zoet met de verhalen, want Charlier bezuinigt noch op woorden, noch op actie zonder ook maar een moment uit cadans te raken.
Het idee achter de strip was dan ook in 1959 zijn tijd ver vooruit. De stripwereld kende uitsluitend onkreukbare helden, maar met Roodbaard voeren de auteurs een bloeddorstige piraat ten tonele.
En geloof maar niet dat ze van Roodbaard een mietje hebben gemaakt! Hij is genadeloos en moordt en rooft zonder scrupules.
Hoe kwam Charlier daar in de vroege jaren zestig mee weg en hoe wist hij van Roodbaard een strip te maken die sympathie wekte?
Door Roodbaard de pleegzoon Erik aan te meten. Roodbaard adopteert hem als baby en voedt hem op als zijn eigen zoon. Erik houdt van Roodbaard als was het zijn bloedeigen vader, maar kan zich moeilijk vinden in het beroep van zijn 'ouwe'. Zijn twijfels vormen het geweten dat Roodbaard ontbeert en maakten de strip moreel acceptabel.
Simpel doch geniaal.

 

 

Feitelijk kunnen veel scenaristen van vandaag de dag nog heel veel leren van deze stripscenarist.
Hij geldt als één van de grondleggers van de Europese strips en is in zijn genre eigenlijk nog immer onovertroffen. Dat zit 'm vooral in de helderheid waarmee hij zijn verhalen vertelt.
Diezelfde helderheid vind je terug in de tekeningen van Victor Hubinon. Er staat niets teveel op zijn platen en hier en daar is te zien dat de tekenaar haast had, maar nergens verliest hij zijn doel uit het oog: het verhelderen en toelichten van Charlier's verhaal. Nergens flitsend of virtuoos, maar uitermate doeltreffend.

 

 

 

 


Klasse strip, wie hem nog niet kent heeft nu eindelijk de kans om hem voor een schappelijke prijs te verwerven en wie de oude albums al heeft zal sterke knietjes moeten hebben om deze prachtige heruitgave te weerstaan...

 

 

 

 

 

(HH)