Recensie Blake & Mortimer 25 De vallei der onsterfelijken deel 1 Dreiging op Hong Kong door Peter van Dongen, Teun Berserik & Yves Sente

Recensie Blake & Mortimer 25 De vallei der onsterfelijken deel 1 Dreiging op Hong Kong
door Peter van Dongen, Teun Berserik & Yves Sente

'Alles boven Brussel is niet goed genoeg.' Woorden van Rampokan-tekenaar Peter van Dongen. De Franse stripuitgevers kenden hem en zijn werk allang, 'maar bellen doen ze je niet.' Hij trok dan zelf maar – samen met mede auteur Teun Berserik – de stoute schoenen aan. De heren slaagden glansrijk voor hun proefpagina's en werden gecontracteerd voor het Blake & Mortimer dubbel-verhaal De vallei der onsterfelijken.
Krijgen de Nederlanders dan tóch eindelijk voet aan de grond in Europese stripbakermat Frankrijk? Er werd wel eens een boekje van Nederlandse makelij in het Frans vertaald, Aimee de Jongh maakte met Zidrou een album en Hanco Kolk kreeg onlangs de kans zijn tanden te zetten in Robbedoes, maar doorgaans negeren de Frans/Waalse stripuitgevers tekenaars uit de Lage landen.
En dat terwijl de uitgever van Blake & Mortimer toch naarstig op zoek was naar een tekenaar (of team) om elk jaar een album te kunnen uitbrengen: Een tekenaar heeft al gauw twéé jaar nodig voor een album en hoewel Juillard stug doortekent haakte Ted Benoit af, stierf Rene Sterne en gaven ook Aubin & Schreider er na drie albums de brui aan.
Reden temeer om eens over de landsgrenzen te kijken, zou je denken.
Affijn, dat hebben ze nu dan toch gedaan....

Terecht, blijkt als je het eerste deel van De vallei der onsterfelijken Dreiging op Hong Kong inkijkt. Het tekenwerk ziet er fantastisch uit en wie Van Dongen's eigen werk er naast legt ziet dat die zich grafisch geheel geplooid heeft naar het oeuvre van Edgar P. Jacobs. Denk overigens niet dat Teun Berserik een ondergeschikte rol gespeeld heeft bij het vervaardigen van dit album. Hij mag dan het onbekendst zijn van het tweetal, van een tekenaar-en-assistent-rolverdeling is geen sprake. Beiden hebben 27 van de 54 pagina's getekend en Berserik vervaardigde ook de voorkant van dit eerste deel.
Natuurlijk was er sprake van inmenging; Berserik is sterker in het tekenen van auto's en technische zaken, Van Dongen in anatomie; de laatste had een voorkeur voor de Aziatische scènes, Berserik voor de Engelse, maar beiden leverden qua tekenwerk een gelijkwaardig deel. Van Dongen zorgde daarnaast ook voor de decoupages (het grafisch indelen van de pagina's) en de inkleuring.

Het verhaal werd geschreven door Yves Sente, die hiermee zijn achtste Blake & Mortimer-album aflevert. Het zal niet zijn laatste zijn. Deel 2 van De vallei der onsterfelijken zit er natuurlijk nog aan te komen en er zijn al plannen voor een twééde dubbelavontuur met Van Dongen & Berserik.
Het album sluit rechtstreeks aan op de Jacobs-klassieker Het geheim van de zwaardvis. We komen aan de weet hoe Olrik wist te ontsnappen aan het zwaardvis-bombardement en Van Dongen herinterpreteert zelfs op verzoek van Sente een pagina uit de Zwaardvis-cyclus.
Sente geeft de lezer waar voor z'n geld en vertelt een complex, maar goed te volgen verhaal rond een belangwekkende archeologische vondst en een gespannen politieke situatie. Dat Olrik van de partij was had ik al gemeld (ook als hij later in vermomming opduikt prikt u daar meteen doorheen) en de iconische vliegtuigen de Zwaardvis en de Rode vleugel krijgen er in dit deel een zusje bij. In de vorm van de Skylantern, een nieuw futuristisch vliegtuig uit de koker van Mortimer.
Aan de ingrediënten zal het dus niet liggen, maar dit eerste deel dient vooral om de schaakstukken op te stellen. Pas in het vervolg zal Sente blootgeven wat hij in z'n mars heeft.
De tekenaars hebben zich met dit deel wat mij betreft al helemaal bewezen. Dat vindt men blijkbaar in Frankrijk ook, want ter gelegenheid van zijn Blake & Mortimer-debuut herdrukt Dupuis Van Dongen's meesterwerk Rampokan in de collectie Vrije Vlucht. Voor het eerst in kleur. En óók in het Frans!
Daar mogen wij Nederlandse stripliefhebbers best een beetje trots op zijn.

Van De vallei der onsterfelijken deel 1 is – naast de gebruikelijke softcover en de in linnen band gebonden luxe – deze keer ook een 'HC biblio' verschenen, zoals de uitgever het in de folder noemt.
Het boek is in een beperkte oplage van 1000 genummerde exemplaren verschenen, heeft een alternatieve cover en is voorzien van een prent en een stofomslag. Het belangrijkste verkoopargument heb ik echter in die folder niet vermeld gezien: deze editie telt 12 extra pagina's bestaande uit zes grote illustraties, elk over twee volle pagina's, waarop Berserik & Van Dongen hun technische kunnen nog eens extra bewijzen!
Prachtige uitgave. Kost wat meer, maar voegt ook écht iets toe.