Recensie Het verslag van Brodeck 1. De anderer HC door Manu Larcenet naar Philippe Claudel

Recensie Het verslag van Brodeck 1. De anderer HC
door Manu Larcenet naar Philippe Claudel

Het is na het lezen van Het verslag van Brodeck deel 1 De anderer moeilijk te geloven dat stripmaker Manu Larcenet zijn carrière begon met het tekenen van gekke poppetjes in absurde situaties. Zijn eerste in het Nederlands vertaalde album was Het leven is lijden, waarin hij spot met wetenschap, geschiedenis, beroemde personen, beroemde uitvindingen, afijn... met alles en iedereen eigenlijk. Hoewel ik vrijwel nooit boeken met cartoons aanschaf vond ik Larcenet's werk toen al leuk genoeg om mee naar huis te slepen.
En het zou alleen maar béter worden! De dagelijkse worsteling was nog in min of meer dezelfde stijl getekend, maar had een veel volwassener – en donkerder – ondertoon.
Met Blast – zijn meesterwerk – werd het tekenwerk eigenzinniger en op een bepaalde manier realistischer.
Met Het verslag van Brodeck zijn Larcenet's tekeningen nóg realistischer geworden, maar wel zonder dat ze hun eigenheid verliezen.
Nog steeds tekent hij soms van die rare sprieterige neuzen en van die holle ogen, maar met name door zijn impressies van de woeste natuur, die hij met penseel tekent, oogt het allemaal levensecht. Ook wordt zijn gebruik van zwart-wit steeds extremer, wat vooral goed uitkomt als hij zwermen vogels in de lucht tekent, een woest heuvellandschap in de sneeuw of een groep van oorverdovend zwijgende bewoners van het dorpje waar Brodeck vlakbij woont.
Hij komt op een avond wat boter halen in de herberg Schloss. Zo'n beetje de gehele mannelijke bevolking van het dorp is bijeen en het is duidelijk dat er iets voorgevallen is. De stemming is zó drukkend en beladen dat de lezer even denkt dat de dorpelingen Bródeck naar het leven zullen staan. Maar nee, ze willen dat hij voor hen de 'Ereigniës' op papier zet, het 'gebeurde'.
De moord op de Anderer, die ze zojuist – met z'n allen – gepleegd hebben.

Larcenet maakt Het verslag van Brodeck naar een roman van Philippe Claudel, in twee delen en in een liggend formaat, dat de tekeningen heel fraai doet uitkomen en waarin hij alle tijd neemt om het dreigende van Brodeck's situatie (die letterlijk buiten de gemeenschap staat) in beeld te vatten. De roman speelt zich af na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Brodeck zelf overleefde de kampen door 'hond' te spelen voor zijn bewakers en het hoofdthema is van meet af aan duidelijk: Xenofobie of angst voor alles wat anders is.
'De Anderer' is de bijnaam die de dorpsbewoners aan de vreemdeling gaven die in hun dorp intrek nam, het betekent letterlijk 'de ander'.
Het thema blijft helaas actueel of het nou 1944, 2007 (het jaar waarin de roman verscheen) of 2017 is...
Larcenet blijft zich ontwikkelen en heeft zichzelf opgewerkt van gekke-poppetjes-tekenaar tot één van de toonaangevendste tekenaars van de Europese alternatieve strip.