Recensie Het konvooi deel 1 en 2
door Beroy & Toussaint

Jose Maria Beroy heeft zich voor zijn tweedelige reeks Het konvooi heel goed gedocumenteerd. Dat zie je aan zijn tekeningen: Hij zet heel overtuigend de decors voor de strip op papier. Steden in Frankrijk, België en Duitsland ten tijde van de grote wereldbrand, maar ook de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Dit verhaal mag dan gaan over één enkele gebeurtenis in 1943 – een overval op een trein met gedeporteerden op weg naar het concentratiekamp – Beroy en Toussaint doen vooral de levens van de betrokkenen tot aan die gebeurtenis uit de doeken. Hoe ze geworden zijn wie ze zijn, waarom ze doen wat ze doen.
We volgen een paar Joden, Duitsers en Belgen die ogenschijnlijk niets of weinig met elkaar uit te staan hebben, maar wier levens op die ene dag met elkaar verweven blijken te zijn.
Als er één aanmerking op dit album is, is 't dat er iets teveel toevallige ontmoetingen en dwarsverbanden in het scenario voorkomen, maar dat is muggenziften. Deze strip is niet bedoeld als literair meesterwerk; ze is bedoeld om de discussie op gang te brengen. Simon Gronowksi werd als kleine jongen gered van de dood door die treinoverval. De rest van zijn familie kwam om in een concentratiekamp en het liefst zou hij zijn verleden vergeten. Te traumatisch. Op latere leeftijd – toen hij artikelen las waarin het bestaan van de concentratiekampen werd ontkend – besefte hij zich dat hij juist moest getúigen.

Dat doet hij met dit boek dat die levensbelangrijke dag uit zijn leven als uitgangspunt neemt, maar daar een volledig verzonnen verhaal omheen vertelt. Scenarist Kid Toussaint (Snooze, Notorious Circus) kwijt zich prima van die taak. Hij beziet de oorlog vanuit menselijk perspectief en levert daarmee twee heel toegankelijke stripalbums af die ook voor de gevorderde lezer genoeg te bieden hebben.