Recensie Rembrandt 1: Vroeg werk
door Pieter Hogendirk & Herman Roozen


 

Drie dingen vallen op aan het eerste album van de Nederlandse gagstrip Rembrandt:
1. De strip is heel fraai getekend.
2. De inkleuring is – hoewel heel simpel – erg vindingrijk en effectief en tenslotte
3. De historische setting.
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat niet meer Nederlandse tekenaars kiezen voor een historische context. De strip Gilles de Geus maakte daar al dankbaar gebruik van en het is niet voor niets één van de populairste Nederlandse strips geworden...
Het werkt in het geval van Rembrandt 1 – Vroeg werk prima, want het geeft de auteurs de kans grappen te putten uit verschillende bronnen: de kunst, het kunstenaarsleven (zeg maar: zuipen en wijven) en de Nederlandse historie.




Tekenaar Pieter Hogenbirk heeft een swingende hand van tekenen. Zijn karakters zijn goed geslaagde karikaturen geworden, heel herkenbaar en geloofwaardig. Het mooist vind ik zijn inkleuring. Het is het summum van 'niet binnen de lijntjes kleuren'. Hij gebruikt enkel tinten bruin en het witte van het papier en dan nog slecht in blokken die haast willekeurig in de strip geplakt lijken te zijn, maar waarmee hij heel mooi een extra dimensie aan de strip toevoegt. Het lijkt simpel, maar je moet 't maar durven.
Als Rembrandt zelf ergens op de achtergrond dreigt weg te vallen heeft Hogenbirk bijvoorbeeld aan één witte cirkel genoeg om hem naar de voorgrond te transporteren. Ook de weerschijn van de Amsterdamse vensters levert mooie achtergronden op zonder dat de strip daarmee dichtslibt.




De grappen die Herman Roozen voor de drie-plaatjes-gagstrip Rembrandt bedenkt zijn niet zo geniaal als die van bijvoorbeeld Peter de Wit (Sigmund) of Mark Retera (Dirkjan), maar mede door de grafische verzorging en die historische context is Rembrandt toch een heel aardige Nederlandse gagstrip. Helaas is het avontuur alweer teneinde, want de publicatie in het Parool is na een jaar gestaakt, maar er zit in elk geval nog één album aan te komen.
De auteurs maken nu samen voor het heropgerichte maandblad Eppo de strip De Ruyter.
Ook een historische Nederlandse figuur, de heren hebben blijkbaar de smaak te pakken...



(HH)