Recensie De beste vijanden deel 1 1783-1953 HC
door David B. & Jean-Pierre Filiu

David B. werpt in De beste vijanden met behulp van Jean-Pierre Filiu een blik op de getroebleerde verhouding tussen Amerika en het Midden-Oosten. Die relatie blijkt niet iets van de laatste tijd te zijn (zeg maar sinds er olie gewonnen wordt die de Amerikanen goed kunnen gebruiken), maar begint al grofweg in 1783. De Verenig- de Staten staan dan zelf nog in de kinderschoenen en het Midden-Oosten wordt onveilig gemaakt door groepen piraten: Men duidt die streken ook wel aan als Barbarije, en dat zegt genoeg.
David B. begint zijn verhaal met een stukje uit het Gilgamesj-epos, koppelt dat aan het hedendaagse Amerikaanse bewind en vervolgt dan met een heldere uiteenzetting van de politieke relatie tussen de twee staten. Dat doet hij boeiend, al is het geen eenvoudige kost. Normaal gesproken lees ik zondags mijn strips en draai onderwijl mijn cd's, maar bij De beste vijanden leidde dat teveel af. Dit is zo'n boek dat je het beste in stilte lezen kunt.
Het is nogal wat dat David B. hier bij de horens vat. Bij een veelomvattend onderwerp als dit krijg je onvermijde- lijk een stripboek met een opsommend karakter. Het boek bevat dan ook nauwelijks balloons en lopende actie, maar David B. illustreert zijn verhaal heel creatief. Zijn wat naïef aandoende tekenstijl is heel herkenbaar en effectief. Zo zit het album vol met illustraties als die op de cover: De tulband van de pasja is een wereldbol, waar de Amerikanen driftig over heen- en weer varen en zijn snor bestaat uit zwaarden. Grappig, maar ook veelzeggend. Niet spottend! David B. is geen Deense cartoonist die de controverse opzoekt. Hij wijst niet met de vinger naar bepaalde bevolkingsgroepen; hij plaatst de chaos in het Midden-Oosten in een historisch kader. Voorlopig is deze strip noch pro-Amerika, noch pro-Islam.
David B. zoekt grafisch de uitdaging en dat geeft de strip een extra dimensie.
Net als bij Sartrapi (Persepolis) en Spiegelman (Maus) werkt de vereenvoudiging van de tekeningen erg goed.
In 1953 houdt het ineens op en hebben we eigenlijk alleen de voorgeschiedenis gehad.