Recensie Hollywood 1 en 2 HC
door Manini & Males


 

De strip Hollywood gaat over Hollywood, hoe kan het anders. Toch komt Hollywood pas aan het eind van deel twee in zicht.
De strip begint met de uitvinding van Max Lexter. Hij heeft een apparaat bedacht waarmee je bewegende beelden kunt projecteren. Hij gaat hoopvol gestemd zijn uitvinding aan Thomas Edison laten zien, die er wel wat in ziet en hem steelt! Max is niet opgewassen tegen de machtige Edison en druipt verslagen af. Als hij zijn roes ligt uit te slapen wordt hij opgepikt door Tom & Janet, Sister & Brother, een rondreizend gezelschap dat het schamele brood bij elkaar verdient door acrobatische voorstelling te geven.
Max perfectioneert zijn uitvinding en gedrieën storten ze zich in de 'filmbusiness'. Die stelt nog niet veel voor, maar Edison heeft er de touwtjes stevig in handen en maakt hen waar maar mogelijk het leven zuur.
De manier waarop ze Max' uitvinding 'aan de man' proberen te brengen heeft veel weg van de manier waarop Amerikaanse kwakzalvers middels Medicine-shows hun 'medicijnen' probeerden te slijten. De vader van Tom en Janet was dan ook venter van zo'n wondermiddel: 'Kickkapoo'. Nou ja... vader. Janet blijkt geen zuster van Tom te zijn, ze is afgestaan door haar biologische moeder aan Tom's ouders. Haar echte moeder – zo blijkt in deel twee
is nota bene Calamity Jane!
Op deze manier verweven Manini en Males hun verhaal met de Amerikaanse geschiedenis, al heb ik een concrete historische basis voor de avonturen van Max Lexter en de zijnen niet kunnen vinden.
Hollywood
slaat een brug tussen de filmindustrie, het roerige verleden van Amerika en de Western, met Max Lexter als pionier.
Vreemd genoeg werkt het ook nog. Jack Manini (Wet van de Kanun, Necromancy) vertelt een onderhoudend verhaal, dat door Marc Males (Bloed en stilte, Lucy) adequaat in beeld wordt gebracht.
In haar begindagen was film een 'magisch' gebeuren. Dat weten de auteurs goed over te brengen.

 

 

(HH)