Recensie Jens Lapidus 1
Stockholm Zuid
door Bergting & Lapidus

De 'hardgekookte' detective lijkt bezig aan een comeback. Op TV, maar ook in stripverhalen. Bij uitgeverij Casterman verschijnen in de reeks Kaliber regelmatig detective-verhalen van... tja kaliber en het uit Amerika afkomstige Parker is ook van grote klasse. In beide gevallen betreft het verstrippingen van bestaande detective-boeken. Zal het toeval zijn dat Bruna nu met Jens Lapidus komt, in min of meer hetzelfde formaat als de twee eerder genoemde series?
Ook Stockholm Zuid is een verstripping. Jens Lapidus is een populaire Zweedse detective-schrijver die het vak leerde als strafrechtadvocaat.
Peter Bergting, de Zweedse tekenaar van de strip, is overduidelijk beïnvloed door Amerikaanse comics. Strips als The Punisher en met name Preacher en andere DC-Vertigo strips schijnen door het tekenwerk van Bergting heen. Helemaal niet verkeerd, bovendien past die sfeer prima bij Lapidus' verhaal over een bendeoorlog die uitbreekt in Stockholm.
De strijd barst los als het zusje van één van de bendeleiders verkracht wordt door twee mannen. Eén van de twee is de halfbroer van een ándere bendeleider. Rechercheur Martin Hägerstrom is eigenlijk niet eens bij de zaak betrokken. Hij wordt erbij geroepen om het slachtoffer van de verkrachting te ondervragen, omdat het zijn collega's even niet zo uitkomt. Martin heeft weinig anders om voor te leven dan zijn werk en dus gaat hij akkoord. Als Jivan later iets toe te voegen heeft aan haar verklaring wil ze dat enkel bij hem kwijt. Uit wat hij hoort maakt hij op dat snel ingrijpen gewenst is. Als Hägerstrom zijn meerderen hun gang laat gaan kon het wel eens eindigen in een bloedbad...

Jens Lapidus is iets behoudener dan de Kaliber- of Parker titels, maar is waarschijnlijk juist daardoor interessant voor een wat groter publiek. Voor liefhebbers van politieseries en detectives zonder meer de moeite waard! Het wat geforceerde ganstertaaltje (klote Zwedootjes) is een minpuntje; de sfeervolle inkleuring van Bergting en de rauwe manier van vertellen van Lapidus zijn echter pluspunten die daar ruimschoots tegenop wegen.
OK, Jens LapidusStockholm Zuid lijkt in veel opzichten op andere detective-strips, maar is dat erg?
Nope.
Deze klote-Zwedootjes doen voor niemand onder...