Recensie De tombe van Alexander set
deel 1 t/m 3 HC/SC*
door Isabelle Dethan en Julien Maffre

Ik werd meteen gegrepen door de voorkant van het tweede deel van De tombe van Alexander, waarop een Egyptenaar te zien is die zich met zo'n ouderwets en lekker lang geweer bovenop een zuil geposteerd heeft, pal voor een Egyptische tempel. Het deed me denken aan een boek met illustraties dat ik van mijn reisgenoten kreeg toen ik op een rondreis door Egypte – geheel toevallig – mijn veertigste verjaardag vierde. Eigenlijk was het hun bedoeling geweest een stripboek voor me te kopen, maar dat was lastig gebleken. Geen strips te bekennen in Egypte!
Ik was er blij mee; strips had ik zat, maar David Roberts' tekeningen kende ik nog niet en ik vond ze prachtig.
Roberts was een kunstenaar die rond 1845 door Egypte trok en er alle toen bekende monumenten tekende, de meeste nog diep in het woestijnzand. Voor de aankleding tekende hij er groepjes bedoeïnen bij, die kampeerden of rondsnuffelden tussen de eeuwenoude steenhopen. Roberts koos daarbij soms voor ongebruikelijke en tot de verbeelding sprekende gezichtspunten, zoals zijn bekende Karnak-tekening waar een groep mannen bovenop het een dak van een tempel staat, zodat de tekenaar spelenderwijs een overzicht kan geven van het hele tempelcomplex. Of hij er ook eentje op een zuil plaatste weet ik zo 1-2-3 niet, maar het lijkt me duidelijk dat striptekenaar Julien Maffre bekend is met Roberts' werk en zich er door liet inspireren.
Ik kan me een slechte inspiratiebron bedenken!

De sfeer die me zo trof op de voorkant van De poort van Ptolemaeus is ook in de boeken terug te vinden, maar slechts sporadisch. De tombe van Alexander blijkt in Alexandrië te liggen en niet middenin de woestijn waar Roberts graag tekende. Wat je er wel in aantreft is een goed verhaal over een groep onderzoekers die op zoek zijn naar – u had het al geraden aan de hand van de titel van de reeks – het graf van Alexander de Grote. De leden van de groep hebben allemaal een totaal verschillende achtergrond en ook hun motieven – zo zal blijken – komen niet echt overeen.
Het is een typische avonturenstrip die de waarheid op vele fronten geweld aan doet, maar dat is voor een avonturenstrip natuurlijk geen enkel bezwaar. Zeker niet als die zo boeiend verteld wordt als deze. Voor Egypte-liefhebbers – zoals ondergetekende – valt er extra veel te genieten.
Scenariste Isabelle Dethan (bekend van andere Egypte strips als Zandmemoor en In het land van Horus) werkt de karakters van haar hoofdrolspelers goed uit. Onderling hebben ze het nodige te verhapstukken, zodat het verhaal meer te bieden heeft dan alleen maar de zoektocht naar een schat en de daaraan verbonden gevaren. De tekeningen van Julien Maffre, die nog niet eerder in Nederland publiceerde, mogen dan geen meesterwerken zijn zoals die van David Roberts; ze zijn wel zeer functioneel en eigen.

Doorgaans ben ik niet zo onder de indruk van de strips die uitgeverij Saga op de markt brengt, maar De tombe van Alexander vind ik geslaagd.
Goed idee ook, om de drie delen tegelijk uit te brengen. Dat stelt je in staat het hele verhaal in één ruk uit te lezen...

*De softcovers zijn inmiddels verschenen, de HC's zijn uitverkocht!