Fred de Heij zonder sex
Recensie Phinny - Rendez-vous / Haas 2: Blind vertrouwen / Haas 3: Biechtvader

Dit weekeind heb ik drie strips gelezen van Fred de Heij. Twee delen van zijn populaire serie Haas (op scenario van Rob van Bavel) en het door hem helemaal alleen gemaakte Phinny. Het is een vreemde gewaarwording: 200 pagina's Fred de Heij zonder sex. Normaal gesproken duurt het geen pagina voor de broeken omlaag gaan, maar in de drie bovengenoemde boeken is De Heij braaf.
Nou ja, braaf...
Phinny is een crime noir. Dave's vrouw Liz gedraagt zich raar. Als Dave niet beter wist zou hij haast denken dat ze vreemd ging! Maar Dave vertrouwt Liz volkomen.
Als hij in de slaapkamer een sok vindt die niet van hem is, neemt hij toch zijn collegaatje Phinny in vertrouwen. Phinny is een soort van detective en heeft bovendien connecties bij de politie. Nog voor ze veel wijzer is geworden krijgt Dave een telefoontje. Liz is aangerand op een hotelkamer en ligt in coma. Als er dan ook nog een bommelding binnenkomt bij de meldkamer dat met Dave's telefoontje gepleegd is en er een autobom ontploft in zíjn auto krijgt de arme onschuldige Dave de hele politiemacht op zijn nek...

Hoewel de karakters wat oppervlakkig blijven (je bent Pulpman of niet) vind ik Phinny een geslaagde strip. De tekeningen zijn – als altijd bij De Heij – dik in orde en de gezichtsuitdrukkingen zijn meesterlijk.
Met Phinny wordt het werk van De Heij toegankelijk voor een veel groter publiek dan hij met Pulpman ooit zal bereiken.
Toch zal hij ook met strips als Phinny vermoedelijk geen bestsellers op zijn naam schrijven. Zwart-wit-strips worden lang niet zo goed verkocht als strips in kleur.
Met zijn stripreeks Haas heeft hij een betere kans op succes.

In het Brabantse Drimmel van de jaren veertig heeft de Joodse rabbijn (!) Ben Eli de plaats ingenomen van Pastoor Verlinden – beter bekend als Haas – nadat die door de Duitsers is omgebracht. Niet iedereen vertrouwt hem, maar voorlopig koesteren de Duitsers geen argwaan en wordt hij gevraagd om ter dood veroordeelde gevangenen de laatste sacramenten toe te dienen.
Handig, want na een intiem gesprekje met één van hen komt hij aan de weet dat de verzetsgroep van Jonas een verrader herbergt. Bij een poging de verrader te ontmaskeren vallen twee van Haas' mensen in handen van de Duitsers!
Ondertussen zou het geen gek idee zijn als verzetsstrijder Donkersloot een cursus anger-management ging volgen...

Haas is een actiestrip die de waarheid en de logica op vele fronten geweld aandoet. Dat zal de doorsnee lezer echter – terecht – worst zijn. Het leest lekker weg en is goed getekend. De periode is goed gekozen, want ook na zestig jaar doet de oorlog het nog altijd goed in stripboeken. Zeker als die strip zich zoals Haas op Nederlandse bodem afspeelt.
Haas
verschijnt in twee edities. Een slappe kaft op normaal stripformaat en een harde kaft op de helft daarvan. In deel 2 en 3 van de harde kaft edities is een kort kerstverhaal opgenomen (speciaal gemaakt voor het tijdschrift Eppo) en een toelichtend dossier. Die extra verhaaltjes zijn leuk, maar de dossiers proberen een jongensboek te verheffen tot een literair meesterwerk.
De slappe kaft versie is goedkoper en de tekeningen zijn groter.
Haas is één van die weinig strips waarvan de normale editie beter is dan de luxe...

In Phinny zit trouwens ook een dossier. Dit keer geen gezwam over plotwendingen en autobiografische elementen. De Heij heeft er gewoon zonder commentaar alle schetsen die hij