Recensie Het kleine boek van de Beatles
Herve Bourhis

Het maken van een popbiografie in stripvorm is een onmogelijke opgave. Dat merkte ik al op dertien-jarige leeftijd, toen ik een eigen fanclub-blad had opgezet waar natuurlijk ook een strip over mijn favoriete band in moest. Leuk idee, maar hoe maak je van wat schaarse informatie over het ontstaan van een band en een handvol singles en elpees een goedlopend stripverhaal? Veel verder dan wat elpeehoezen natekenen en de personeelswisselingen binnen de band weergeven kwam ik niet. Het eerste jaar was in zes plaatjes afgerond, en dat was inclusief hun grootste hit! Het zal ongetwijfeld met mijn onvolgroeide kwaliteiten te maken hebben, maar het verhaal van een popband leent zich niet voor een traditionele strip. Zodra je een stripdocumentaire maakt verlies je belangrijke beeldverhaal-elementen als dialogen en actie. Wat overblijft is een reeks van feiten en het is lastig om daar een goede strip omheen te bouwen. De geschiedenis van een band is te veelomvattend.
Zeker in het geval van de Beatles, want over geen band valt zoveel te vertellen en geen band stond zó in het middelpunt van de veranderende tijdsgeest als zij.

Herve Bourhis heeft dan ook niet geprobeerd om een verhaal te vertellen. Zijn boek is anekdotisch en er is vrijwel nergens een tekstballon te ontdekken. Wat hij doet is een heleboel feiten in tekeningen met korte teksten naast elkaar plakken (ook feiten die, hoewel ik diverse Beatles-biografieën heb gelezen, nieuw waren voor mij). Bij elkaar genomen krijg je zo een verrassend goed beeld van wie of wat de Beatles waren. En wat er van ze geworden is, want als de groep in 1970 uit elkaar valt gaat Bourhis vrolijk verder met de solocarrières van de vier voormalige Beatles.
Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken, af en toe krijgen de mannen van de Beatles er flink van langs. De latere cd's van Ringo worden bijvoorbeeld nog wel genoemd, maar Hervé neemt niet meer de moeite er nog langer woorden aan vuil te maken.
Bourhis' tekeningen zijn spontaan en los, wat de sfeer van het boek erg ten goede komt. Het lijkt alsof hij het zonder moeite in één keer op papier gekwakt heeft, maar ze zijn bijzonder ráák...

Na de eerder verschenen Beatle-stripbiografie Beatles in stripvorm – dat uitsluitend voor fans interessant was – is Het kleine boek van de Beatles een enorme vooruitgang. Als Beatle-liefhebber kan ik niet beoordelen of dit boek ook voor leken interessant is, maar het is méér geworden dan een verzameling losse feitjes over een popgroep. Bourhis heeft niet alleen een flink aantal Beatles-feiten in stripvorm vastgelegd, maar ook hoe hij tegen die feiten aankíjkt. Hij heeft de hoofdpersonen daarmee tot leven gebracht. De losse brokjes zijn daardoor niet zo versnipperd als ze lijken. Het resultaat houdt het midden tussen een biografie en een koffietafelboek. Hervé Bourhis heeft op de één of ander 'magische mysterieuze' wijze een geheel nieuwe stripvorm uit de grond gestampt!