Recensie Barelli set HC
Bob de Moor

Bob de Moor is de bedrijfsleider van de klare lijn. Hergé mag het uitgevonden hebben en Jacobs heeft het geperfectioneerd, maar Bob de Moor leidde de studio waar Kuifje werd vervaardigd en tekende mee aan diens latere avonturen.
Kuifje en de Picaro's
schijnt net zoveel tekenwerk van De Moor te bevatten als van Hergé, zo niet méér! Na de dood van Jacobs was het Bob de Moor die het onvoltooide Blake & Mortimer-avontuur De drie formules van Professor Sato mocht afmaken...
Wat veel mensen vergeten is dat De Moor ook onder eigen naam strips maakte. Zijn meesterwerk Cori de scheepsjongen (6 delen, allemaal al járen niet meer leverbaar) wacht al tijden op een fatsoenlijke heruitgave. Cori is getekend in een realistische klare lijn, die De Moor tot in de puntjes beheerste. Hij kon echter ook uit de voeten met een karikaturalere variant, zoals in de strip Barelli, en die is nu wél opnieuw op de markt gebracht.
Uitgever
BD Must heeft een setje uitgebracht van alle 7 Barelli-albums, plus een album met korte verhalen. In harde kaft en een zeer beperkte oplage van 500 exemplaren, bovendien heel schappelijk geprijsd. Wie de set aanschaft krijgt er een certificaatje bij.

In Barelli is Bob's ontwikkeling als tekenaar goed te volgen, want Barelli verscheen over een flink aantal jaren verspreid in Kuifje weekblad. De eerste drie delen zijn nog wat statisch. In deel vier experimenteert De Moor met een wat bibberig kroontjespen-lijntje dat ik erg charmant vind, vanaf deel vijf heeft hij de klassieke stijl volledig onder de knie.
De verhalen van
Barelli zijn niet De Moor's sterkste. Typisch jaren zestig/zeventig-strips met veel actie, grappen en grollen. Het niveau van Jacobs en Hergé haalt hij op dit vlak zeker niet. Als tijdsbeeld is het echter onovertroffen en ondanks het feit dat De Moor – terecht blijkt nu – niet de status bereikte die Hergé en Jacobs wel bezaten, is deze uitgave voor liefhebbers van de klare lijn essentieel.

Eén opmerking voor completisten: De eerste zeven delen van deze heruitgave bestaan uit verhalen van 32 pagina's, zoals ze destijds in het weekblad Kuifje gepubliceerd werden. Voor de album-uitgave van Barelli op Nusa Penida, begin jaren '80, tekende Bob de Moor een flink aantal extra pagina's. Die pagina's ontbreken in deze set. Wie echt álles van Barelli in de kast wil hebben staan moet deel 2 van Nusa Penida (1983) niet verpatsen na het aanschaffen van deze set!
Het verhaal is – hoewel korter – in zijn oorspronkelijke vorm overigens een stuk logischer dan mét de nogal wonderlijke uitbreiding, die ook nog eens qua tekeningen een stijlbreuk vertoont...

Uitgever BD Must (je zou het kunnen vertalen met 'verplichte strip-kost') heeft ongetwijfeld een boel liefhebbers blij gemaakt met deze uitgave. Mij ook, maar ik zou zeggen: Ga nog even niet op je lauweren rusten; breng eerst Cori de scheepsjongen op de markt.
Dat is écht een must!

De Barelli set is uitverkocht! Klik hieronder voor andere Barelli-strips...