Recensie De schilden van mars 1 - Casus belli HC
Gine & Chaillet

In een niet-aflatende stroom van historische strip valt een strip als De schilden van Mars nauwelijks op. Dat komt ook door de weinig tot de verbeelding sprekende omslagafbeelding van het boek. De schrijver van dit beoogde drieluik is Gilles Chaillet, bekend als tekenaar/schrijver van Vasco en de tekenaar is Christian Gine (Sneeuw). Beide auteurs die hun sporen verdiend hebben, maar Vasco heeft me nooit kunnen boeien en hoewel ik Sneeuw een leuke strip vond waren de tekeningen van Gine me nèt iets te typisch... Het enige dat me deed besluiten deze nieuwe strip van hen te lezen was het onderwerp: Romeinen.

En zo gaat dat dan; een strip waar je de wereld van verwacht stelt je diep teleur en een strip als De schilden van Mars blijkt een voltreffer!
Chaillet vertelt het verhaal van een bronzen schild dat de Romeinen van hun god Mars krijgen en dat ze waarschuwen zal als er gevaar dreigt. De Romeinen laten er elf bij maken en hangen ze op. Als de ambassadeur van de Parthen op bezoek is doet één van de schilden waar het voor bedoeld is: het geeft een waarschuwing af, maar die wordt genegeerd en toegeschreven aan slecht onderhoud.
Officier Charax – die het onderzoek naar de val van het schild leidde – wordt kort daarna overgeplaatst naar Zeugma aan de Romeins-Parthische grens en ontmoet daar opnieuw de ambassadeur. Dat de waarschuwing van het schild beslist geen loos alarm was zullen de komende gebeurtenissen uitwijzen...

Wat vooral opvalt aan de strip is dat de tekeningen van Gine – hoewel nog steeds ietwat typisch – eigenlijk heel mooi en helder zijn. Een klare lijn met een persoonlijk randje. Nèt niet zo goed als de tekeningen van Andre Juillard, die er mijns inziens het best in slaagde om de klare lijn iets artistieks en persoonlijks mee te geven, maar wel bijnà. De smaakvolle inkleuring van Antoine Quaresma zorgt ervoor dat Gine's tekeningen nóg een stapje dichter bij die van die van Andre Juillard in de buurt komen.
Alles bij elkaar genomen is
De schilden van Mars I – Casus Belli een onverwachte aanrader!