Recensie Oorlog en liefde 3 - Maria / 4 Katarina HC
Beuriot & Richelle

Krap zeven weken nadat de eerste twee delen van Oorlog en liefde verschenen zijn deel drie en vier al uit! Doorgaans moet je een jaar wachten op een nieuw deel van je favoriete serie en nu blijkt het ineens allemaal véél sneller te kunnen. Mocht u denken dat het hier om een paar flodderboekjes gaat: vergeet het maar. Een dikke 50 pagina´s is wel het minste dat je bij deze reeks verwachten kunt.

Na de vooroorlogse gebeurtenissen rond Martin Mahner in deel één en twee, is hij in deel drie ingelijfd bij het Duitse leger. In dit deel draait het nauwelijks meer om Martin. De auteurs nemen tijdelijk afscheid van deze 'held' om het leven van Maria te volgen. Maria heeft een tijd een relatie met Martin gehad, die meer door de omstandigheden en uit eenzaamheid dan uit liefde ontstaan is. Martin's arrestatie en internering maakte een abrupt einde aan hun verhouding, waarna Maria Parijs verliet. We vinden haar terug in Rheinland-Pfalz. In korte tijd draven er rondom haar zo veel nieuwe figuren op dat het de lezer duizelt. Het feit dat ze niet aan je voorgesteld worden maakt het verhaal er niet leesbaarder op. Maak u geen zorgen, lees rustig door en alles zal duidelijk worden in dit sterke en onafhankelijke deel.

Ook in het vierde boek Katarina speelt Martin een ondergeschikte rol. Hoofdrolspeelster is deze keer Katarina, die als Joodse meer en meer hinder ondervindt van de Duitse verordeningen. Zo dreigt haar oom z'n fabriek kwijt te raken als deze onder toezicht van de Duitsers gesteld wordt. Hij houdt de moed er in, maar Katarina deelt zijn optimisme niet. Zelf probeert zij haar afkomst zoveel mogelijk te verhullen, maar dat is in het politieke klimaat van 1940 haast onmogelijk...
De grootste verrassing – aan het eind van het boek – is dat het niet bij deze vier delen gaat blijven.
Over zeven weken deel 5 & 6?