Recensie Luxe Largo Winch / Blacksad / Thorgal HC
Diverse auteurs

Er is een tijd geweest dat de stripmarkt overspoeld werd met luxe uitgaven. Uitgever Lombard bracht op een gegeven moment zelfs luxe boeken uit van een doorsnee-serie als Bob Morane. Dat is met het teruglopende aantal stripliefhebbers voorgoed verleden tijd. De laatste jaren verschijnt er hooguit van een topserie een bijzondere uitgave. Een Largo Winch, een Thorgal, een Blake & Mortimer, een Jeremiah of – opvallende nieuwkomer in dit rijtje – een Blacksad. De oplage van deze albums is dermate laag dat sommige van deze boeken bijna onbetaalbaar worden.
175,- € voor een stripboek is een heleboel geld...
Dat de grote drie uitgeverijen (Dargaud, Lombard & Dupuis) tegenwoordig min of meer één concern vormen werpt de eerste vruchten af in de vorm van een serie luxe albums. LargoWinch 17 Zwarte zee en Blacksad 4 De hel, de stilte verschenen vorig jaar (2010), Thorgal 32 De slag van Asgard kon door technische problemen pas dit jaar verschijnen.

Wat bieden deze luxe albums? Een harde kaft op groot formaat met een fraaie linnen rug. Elk boek is genummerd en beperkt op 300 exemplaren. Achterin de boeken is een schetsdossier opgenomen.
In de Largo Winch-uitgave is dat een degelijk dossier met toelichtingen van tekenaar Philippe Francq en maar liefst 11 hele, in potlood uitgevoerde, platen.
Thorgal
is de meest gewilde serie van de drie en dat blijkt, want geen winkel heeft de aantallen gekregen die ze bestelden en in onze winkel is dit boek dan ook bij voorintekening al uitverkocht... Een troost is dat – ondanks de grote belangstelling – deze Thorgal de minste van de drie luxe albums is. Deel 32 is niet het meest geïnspireerde Thorgal-verhaal en de tekeningen van Rosinski worden er ook al niet niet fraaier op. Het boek is getooid met een foeilelijke kaft, en het schetsdossier bevat – naast een aantal aardige karakterstudies – alleen zéér ruwe schetsen die weinig méér laten zien dan hoe Rosinski's een pagina-indeling maakt...
Zoals wel vaker is kwaliteit niet altijd evenredig met verkoopsucces.
De mooiste uitgave van deze worp is Blacksad. In het schetsdossier doet tekenaar Guarnido uit de doeken hoe bepalend de inkleuring van dit album is geweest. Guarnido heeft goed nagedacht over de rol die de kleuren spelen bij het vertellen van een verhaal en laat zien aan de hand van allerlei schetsen en kleurstudies hoe het uiteindelijke resultaat tot stand is gekomen.
Minpuntje daarbij is dat juist die kleuren in deze luxe uitgaven niet zo goed 'uit de verf' komen. Er is gekozen voor mat papier, waarop de kleur vlakker wordt dan in de reguliere album-uitgave, die op glanzend papier gedrukt is. Bij Largo Winch is dat niet zo storend, maar bij de geschilderde Thorgal en de sprankelend ingekleurde Blacksad wel. Wie de luxe versie aanschaft doet er goed aan de gewone editie erbij te kopen.
En dat kan er ook best vanaf, want voor de prijs hoef je deze albums niet te laten liggen; 24,95 € is meer dan schappelijk.

Het is te hopen dat er in de toekomst meer van dit soort albums in het uitgave-beleid van deze drie uitgevers passen. En dat ze zich dan wat minder strikt aan hun zelfopgelegde regeltjes gaan houden en de oplage van bijvoorbeeld Thorgal gewoon twee keer zo groot maken.

Blacksad Luxe
deel 4 De hel, de stilte

Largo Winch Luxe