Recensie Slaine Kronieken der invasies 1 - Moloch HC
Mills & Langley

Slaine is terug. Dat wil zeggen, in Nederland. In Engeland is hij nooit weggeweest. In het blad 2000 AD (in ons land ook bekend van Judge Dredd) worden sinds 1983 zijn belevenissen gepubliceerd en de serie loopt nog steeds. Hier in ons land moesten we het doen met 14 Slaine-boeken die in de jaren '90 van de vorige eeuw door uitgeverij Arboris werden uitgegeven. De eerste vijf daarvan – getekend door Simon Bisley – zijn veruit de beste, maar de rest is ook niet slecht.
Dark Dragon Books
pakt de draad op met een nieuwe reeks Slaine-verhalen De kronieken der invasies, ditmaal in harde kaft.
Slaine
is als strip niet al te subtiel, maar wie van mooie tekeningen, Keltische sagen en een beetje bijlzwaaien houdt is bij schrijver Pat Mills aan het juiste adres. Qua verhaal is er weinig veranderd sinds het laatste Arboris boek, de tekeningen echter zijn compleet anders. Het is zelfs de vraag of je hier nog van tekenen kunt spreken. De 'tekenaars' van 2000 AD zijn overstapt van het potlood naar de computer en Photoshoppen er lustig op los. Het ziet er allemaal heel gelikt uit, maar het is wel erg veel van het goede.

Slaine voert strijd met de zeeduivels, die het land Tir Nan Og in willen nemen. Hun aanvoerder Moloch, een zeeduivel met een oogpiercing (Auw – geen wonder dat-ie zo gemeen kijkt), lijkt onverslaanbaar. Tot Slaine zich opwindt en een 'kronkelkramp' krijgt, de overtreffende trap van de Berserk van de Vikingen.
Het verhaal wordt interessant als Slaine Moloch op de knieën weet te krijgen en door zijn volk gedwongen wordt een keuze te maken waar hij niet achter staat...

Leuke strip voor liefhebbers van fantasy, mits die niet al te teerhartig aangelegd zijn.