Pep. Tweeënvijftig stripboekjes voor 15 gulden, nog geen 30 cent per stuk!
Thuisgekomen sloeg ik meteen aan het lezen en was verkocht. Asterix & Lucky Luke kende ik natuurlijk al, maar de Nederlandse tekenaars die begin jaren zeventig in de Pep gepubliceerd werden waren nieuw voor me. Argonautjes, Agent 327, Wellington Wish, Ambrosius, de Generaal, ik vond 't allemaal geweldig. Er stonden ook hele vreemde stripjes in de Pep, van ene Jan van Haasteren, die met zijn Baron van Tast de meest absurde strip tekende die ik ooit gezien had. Ik vond 't wel aardig, maar hij kon toch niet op tegen al dat andere moois. Eenmaal op het spoor gekomen van al deze – in mijn ogen – supertalenten kocht ik wat ik maar te pakken kon krijgen van Fred Julsing, Martin Lodewijk, Peter de Smet, Dick Matena, Daan Jippes (was je snel mee klaar), Gideon Brugman en... Jan van Haasteren toch ook maar dan. Zo kwam ik in aanraking met 'Erik en Opa' en 'Sjaak en Oom George'. Aha, dacht ik, dieVan Haasteren kón het wel, als hij maar wilde! Duidelijk gericht op een jong publiek hadden deze stripjes een soort onschuldige charme.
In de enorme hoeveelheid strips die in de jaren na mijn entree in de stripwereld over mij heen buitelde raakte Van Haasteren en zijn collega's een beetje in de vergetelheid.
Hij maakt ook al járen geen strips meer – tegenwoordig tekent hij legpuzzels.
Uitgeverij Boumaar heeft nu álle Sjaak en Oom George-strips in een luxe cassette met drie delen uitgebracht. Meer dan 250 pagina's uit de KRO-gids zijn gescand en geschoond en het ziet er prachtig uit. Van Haasteren kleurde de strips zelf in, met ecoline, wat mooie diepe kleuren oplevert. De oplage is beperkt tot 150 exemplaren, die voorzien zijn van genummerd en gesigneerd certificaat.
De verhaaltjes zijn natuurlijk niet al te diepzinnig, maar Sjaak en Oom George is ook anno 2010 nog een leuke strip om te lezen. Het genot zit 'm wat mij betreft vooral in het plaatjes kijken, want tekenen dat kan van Haasteren!
Nou maar hopen dat er genoeg KROgids- en Peplezertjes geïnteresseerd zijn in deze prachtige heruitgave. Dan kan Boumaar al die andere van Haasteren-strips als 'Erik & opa' en 'Tinus Trotyl' net zo mooi uit gaan geven...