Recensie H.ELL 1 - De vele gezichten van de dood
door Bernard Vrancken, MiKl & Stephen Desberg


 

De 'rauwe dood' – zoals hij het zelf noemt – da's iets waar strafquaestor Harlan Ellmander veelvuldig mee te maken gaat krijgen. De rauwe dood is een geduchte tegenstander, zeker nu er een monster door de onderbuik van de stad spookt dat een spoor van verminkte slachtoffers achterlaat. Aan Harlan en zijn collega's de taak het monster op te sporen, onschadelijk te maken en de rust in de achterbuurten van de stad te herstellen.
Kroegen, bordelen en donkere steegjes zijn tegenwoordig het werkgebied van Harlan.
Een heel ander leven dan hij leidde toen hij nog een gerespecteerd ridder was.
Alles is hij kwijt! Zelfs zijn naam moest hij inleveren. Tegenwoordig gaat hij door het leven als H.ELL.
Het meest mist hij zijn vrouw en hij zoekt vergetelheid in de armen van een prostituee die 'multiform' is, dat wil zeggen iemand die haar uiterlijk naar believen kan veranderen...

 


H.ELL is een verrassend goede fantasy-strip van Stephen Desberg. Diens productie is enorm, heel divers en hij slaagt er in verhalen af te leveren die niet alleen goed verkopen, maar ook creatief gezien interessant zijn. Hij bewees met succesvolle series als Empire USA, Sherman en de Schorpioen dat hij een van de meest veelzijdige scenaristen van het moment is, al sloeg hij onlangs met Golden dogs mijns inziens de plank behoorlijk mis.
Als tekenaar is Bernard Vrancken aangetrokken, die we kennen van Zwart bloed en I.R.S.
Zijn tekenstijl wordt voor De vele gezichten van de dood behoorlijk gepimpt door de inkleuring van MiKl, die verder gaat dan netjes tussen de lijntjes van de meester kleuren. De twee werken zo nauw samen dat je in eerste instantie denkt dat Vrancken zijn werk direct in kleur geschilderd heeft, zoals veel striptekenaars dat tegenwoordig doen (Marini, Griffo).
Het zier er heel fraai uit en draagt enorm bij aan de sfeer.
Onontbeerlijk in een duistere strip als H.ELL.

 


Ik ben zeer benieuwd wat Desberg, Vrancken en MiKl met H.ELL nog voor ons in petto hebben.
Het begin staat in ieder geval als een huis!

 


(HH)