Recensie Julia von Kleist 1 t/m 3 HC/SC
Duitsland 1932, 1933, 1934
oor Bruno Marivain & Jean-Blaise Djian

 


Dat de NSDAP onder leiding van Adolf Hitler Europa de oorlog in sleepte valt in veel strips te lezen, maar dat de partij ook dichterbij huis de samenleving ontwrichtte is een facet van de oorlogsjaren dat nogal eens onderbelicht blijft.
Gelukkig lijkt er een kentering ingetreden en gaan historische strips als bijvoorbeeld Oorlog en liefde dieper in op de gevolgen van de politieke verschuiving voor het gewone Duitse volk.
Julia von Kleist
is ook zo'n strip.

 

 

Julia is de dochter van grootindustrieel Alexander von Flürga en haar man Ulrich von Kleist leidt diens fabrieken.
Als vader Von Flürga bij een ski-ongeluk om het leven komt is Julia grootaandeelhoudster en hoewel hij het in de fabrieken eigenlijk niet voor het zeggen heeft, is de dagelijkse leiding in handen van haar man. Belangrijke beslissingen worden echter door Julia zelf genomen. Aanvankelijk heeft Ulrich daar geen moeite mee, maar dat verandert langzaamaan als Duitsland door de opkomst van de NSDAP ingrijpende veranderingen ondergaat...
Julia en Ulrich zijn niet geïnteresseerd in politiek en moeten niets hebben van de opkomende NSDAP. Ulrich poeiert zelfs Hermann Göring af– een collega-piloot uit de luchtmacht van tijdens de Eerste Wereldoorlog – als die bij hem om een baantje komt bedelen. Tot opluchting van Julia die bij een eerdere ontmoeting bang werd van Göring en 'm niet graag bij Von Flürga in dienst zag treden.

 

 

Niets veranderlijker dan een mens echter, want in de loop van het uitstekende verhaal dat scenarist Jean-Blaise Djian (Grote dode, De minderbroeders school) hier vertelt gaat Ulrich von Kleist toch de voordelen inzien van een vriendje bij de hoogste instanties van het Derde Rijk.
Heulen met de Nazi's zou financieel wel eens zeer aantrekkelijk kunnen zijn.
Ulrich gaat door de hoeven als hij – zelf niet zo druk met het concept huwelijkse trouw – er achter komt dat Julia, door het gedrag van haar man tot wanhoop gedreven, een minnaar heeft genomen.
Eén telefoontje naar Ulrichs oud-collega is voldoende om de man in kwestie in een kamp te doen verdwijnen.
Dan blijkt Julia meer een vechter dan de strip aanvankelijk doet vermoeden...
Knap hoe Djian hier een politieke, een huiselijke en een zakelijke situatie met elkaar tot een hecht geheel smeedt.

 


Hoewel de tekeningen van Bruno Marivain (Barbara Wolf) niet spectaculair zijn, is de man een zeer degelijk tekenaar die een prettig ogende en zeer heldere stijl hanteert.
Eén minpuntje aan deze driedelige miniserie Julia von Kleist die door uitgeverij Saga in één klap op de markt gebracht werd: Het verhaal eindigt in het derde deel definitief voor één van de hoofdrolspelers, maar deze lezer zou graag weten hoe het de andere hoofdrolspelers in hun levens vergaat.
Ik denk niet dat er een vervolg inzit, als ik de berichten op het internet mag geloven.
Best jammer, maar dit verlangen naar meer geeft aan dat Julia von Kleist een sterke strip is die wellicht op het hoogtepunt? door de auteurs beëindigd werd...

 


(HH)