Recensie Alamo
1: In de eerste linie en
2: Een rode dageraad
door Fabio Pezzi, Darko Perovic en Dobbs (collectie 1800)



Collectie 1800 grossiert in pulp.
Niets mis mee, maar één van de kenmerken van pulp is de goedkope uitvoering. Vroeger kocht je pulpboekjes op de markt voor twee kwartjes (50 cent voor lezers die van na de invoering van de Euro zijn) en dan kreeg je waar voor je geld.
Dat kan helaas niet gezegd worden van alle albums uit de collectie 1800...
Een enkele harde kaft uit die reeks kost ruw omgerekend 150x zoveel en biedt – zelfs als je de inflatie er op los laat – geen evenredige hoeveelheid entertainment.
Hun nieuwe interpretaties van Sherlock Holmes, Dr. Jekyll & Mr. Hyde, Frankenstein, Allan Quatermain, Dracula, Dorian Gray en Jack the Ripper zitten in een te luxe jasje naar mijn smaak.

Dat geldt niet voor twee vreemde eenden in de bijt:
Er bevinden zich namelijk twee prima western-strips tussen de horror-iconen die qua prijs/kwaliteit-verhoudig een stuk beter uit de bus komen.
Beide verhalen handelen over afgelegen forten in het Wilde Westen die onder belegering liggen.
Hoe Maanbeer (lees hier onze recensie) en Alamo in de collectie 1800 terecht zijn gekomen laat zich raden: Ze spelen zich af in de 19e eeuw, maar beiden wonen in deze collectie beneden hun stand!



Dobbs (Allan Quatermain, Mr. Hyde vs. Frankenstein) vertelt middels flashbacks het verhaal van Louis Rose, een 'schoft en een aasgier' zoals hij zich in het eerste deel aan de lezer voorstelt.
Rose staat bekend als de lafaard van de Alamo omdat hij als enige vluchtte uit de Fort Alamo in San Antonio. Volgens de overlevering simpelweg omdat hij niet bereid was te sterven en de hopeloosheid van de situatie inzag. Dobbs geeft echter een politieke draai aan het verhaal en stelt dat Rose heel andere motieven had.
Vermoedelijk moeten we deze versie van de feiten naar het rijk der fabelen verwijzen, maar wat maakt het uit: Dobbs schotelt ons een spannend en uitdagend verhaal voor over de strijd rond de Texaanse onafhankelijkheid waarin naast Louis Rose ook de bekende 'king of the wild frontier' Davy Crockett een rol speelde.



De tekeningen van het eerste deel zijn heel fraai, een samenwerkingsverband tussen Fabio Pezzi (Down under) en debutant Darko Perovic. In het tweede deel doet Perovic het op z'n eentje, niet slecht maar bij het niveau dat hij samen met Pezzi haalde komt hij hier niet in de buurt.
Ondanks dat is ook dit tweede, afsluitende deel vele malen beter dan wat de Collectie doorgaans te bieden heeft.
Voor één keer levert de collectie 1800 werkelijk waar voor haar geld...



(HH)