Recensie Robbedoes facsimile 3 De graaf is verstrooid HC
door Franquin, Jidehem & Greg

Het lijkt erop dat uitgeverij Dupuis al Franquin's korte verhalen van Robbedoes – die aanvankelijk gebruikt werden om de albums tot 60 pagina's aan te vullen – in luxe albums uit zal gaan geven. De graaf is verstrooid is al de derde en er zijn nog korte verhalen beschikbaar voor eventuele vervolgen.
Net als de vorige twee delen is het verhaal – dat veertien pagina's telt – in dit album geheel opnieuw ingekleurd door Jannin, en van commentaar voorzien door Bocquet & Honorez. De drie heren verdienden vroeger hun sporen door fanzines te maken rond Franquin en Robbedoes en zijn met dit project dus eigenlijk weer op hun oude stiel terug. Het is duidelijk dat ze weten waar ze 't over hebben, maar bij dit derde deel valt wel op dat er eigenlijk helemaal niet zoveel belangwekkends valt te vertellen over dit korte verhaal. Ook het aantal originele platen – die voor zover te traceren allemaal in dit album zijn afgedrukt – valt wat tegen. Ongeveer de helft is zoekgeraakt, zodat dit album aanzienlijk minder origineel werk bevat dan de voorgaande twee.
Het verhaal zelf is iets interessanter dan dat van Boeven op de kermis, maar haalt het niet bij Bravo brothers. Dat is dan ook een van de beste verhalen die Franquin ooit met Robbedoes maakte, dankzij de aanwezigheid van die andere Franquin-held: Guust.

Klinkt negatief allemaal, maar begrijp me niet verkeerd De graaf is verstrooid is een prachtig album, en de auteurs hebben eruit gehaald wat erin zat, maar het valt in vergelijking met de voorgaande twee wat lichter uit.
Hoewel deze reeks een prima initiatief is – waarvan ik hoop dat de uitgever ermee door zal gaan – zou eenzelfde uitvoering van de langere Robbedoes en Kwabbernoot-verhalen helemaal een fantastisch idee zijn. De graaf is verstrooid werd gemaakt tussen De gevangene van Boeddha en De 'Z' van Zwendel door. Die verhalen zijn veelomvattender en interessanter, daar zouden Bocquet & Honorez waarschijnlijk meer over te melden hebben.
Voorlopig blijft 't wat de langere verhalen betreft bij dromen, maar valt er met de korte genoeg te genieten.
Alleen het tekenwerk al is de aanschafprijs meer dan waard.
Wat kon die man tekenen!