Recensie Monet Een regenboog boven Giverny door Fabrice le Henanff & Jean-Francois Miniac (Arboris XL 4)

 Recensie Monet Een regenboog boven Giverny door Fabrice le Henanff & Jean-Francois Miniac (Arboris XL 4)

 

Recensie Monet Een regenboog boven Giverny
door Fabrice le Henanff & Jean-Francois Miniac (Arboris XL 4)

 

Vier delen zijn we nu gevorderd in de nieuwe Arboris XL-reeks en één ding is gebleken: het kan met deze reeks alle kanten uit en eenheid is er niet in te vinden. Niet in het tekenwerk, niet in de thema's van de verhalen. De enige overeenkomst is dat elk deel een afgesloten verhaal presenteert en artistiek wat hoger mikt dan de gemiddelde familie- of avonturenstrip.
Het is dus maar het beste elk deel op z'n eigen merites te beoordelen.

Monet Een regenboog boven Giverny is een stripbiografie van de bekende impressionistische schilder Claude Monet. Er verschijnen veel stripbiografieën de laatste tijd (vooral doorgaan!) en je kunt zoiets op verschillende manieren aanpakken. Sommige auteurs nemen één aspect van de persoon en breien daar een sfeervol verhaal omheen. Andere vertellen eerder de feiten dan een interpretatie te geven van het karakter van hun hoofdpersoon en dringen daarmee vaak minder diep door tot de kern van wat de gebiografeerde zo bijzonder maakte.
Schrijver Jean-François Miniac (in Nederland alleen 'bekend' van de Agatha Christie bewerkingen van uitgeverij Lefrancq) behoort duidelijk tot de laatste groep.
Zelden las ik een zo gedegen stripbiografie van een kunstenaar. Miniac slaat geen feitje of gebeurtenis over en wie dit album uit heeft kent zo'n beetje alle series schilderijen waar Monet tijdens zijn leven aan gewerkt heeft, met wie hij in welke periode omging, enzovoorts, enzovoorts. Toch weet Miniac het helder en behapbaar te houden
Het verhaal is gegoten in de vorm van een interview. Alleen op het laatst gaat dat even mis, want hoe interview je iemand over zijn eigen dood?
De stijl van tekenaar Fabrice le Hénanff (H.H. Holmes, Oostfront/Westfront, Wannsee) past goed bij deze manier van verhalen vertellen. Hij werkt met haast fotografisch realisme, maar de pagina's zijn wel vrij vol (mede veroorzaakt door de hoeveelheid tekstballonnen die Miniac kwijt moet). Een regenboog boven Giverny is daardoor niet de meest uitgebalanceerde strip die ik ken, maar het schilderwerk weet wel de sfeer van Monet's schilderijen bij de lezer in gedachten te roepen.

In Monet concentreren de auteurs zich op de werkelijkheid, de feiten en het werk van de schilder.
Het resultaat is eerder een documentaire in stripvorm dan een roman in stripvorm, maar wie geinteresseerd is in de schilder en graag wat meer ziet dan lettertjes op papier die is bij Miniac en Le Hénanff aan het goede adres.



(Hans Hartgers)

Interesse? Koop het album hier!