Recensie Tomoe 1 De watergodin door Tieko & Jack Manini

Recensie Tomoe 1 De watergodin door Tieko & Jack Manini

 

Recensie Tomoe 1 De watergodin
door Tieko & Jack Manini

 

Met Tomoë brengt uitgeverij Arboris opnieuw een strip uit van het Franse Bamboo-fonds, iets wat aanvankelijk voorbehouden leek aan uitgeverij Saga. Tekenaar Tieko kennen we eveneens van Editions Bamboo: Hij tekende de serie Hindenburg.
Tomoë is echter heel anders. Hindenburg is een oorlogsstrip over een occult Nazi-experiment, Tomoë een Oosters fantasy-verhaal.
Het begint als Sayo's dorpsgenoten door piraten worden aangevallen, waarbij Sayo ontvoerd wordt. De piratenhoofdman Yoshinaka heeft grote plannen met haar:
Zij moet samen met hem een mythisch paar gaan vormen. Hij noemt haar naar Tomoë, de minnares van één van zijn voorvaderen. Samen veroverden die twee eeuwen geleden de hoofdstad Kyoto, Yoshinaka is jaren later hetzelfde van plan.
Sayo stamt inderdaad af van Tomoë, maar heeft meer met haar gemeen dan zijzelf – en Yoshinaka – vermoeden.
Ondertussen is het in de hoofdstad Kyoto zélf ook niet rustig en wordt er politiek van alles bekonkeld...

 

Je moet in het begin even goed opletten, want er worden veel figuren opgevoerd – en Aziaten zijn voor ons Westerlingen nou eenmaal wat moeilijker uit elkaar te houden dan raseigen bleekscheten – maar wie aandachtig leest zal geen moeite hebben het verhaal te doorgronden.
Tomoë heeft genoeg vlees op de botten om vertrouwen te wekken voor de nog te verschijnen delen, scenarist Jack Manini (S.O.S. Lusitania, Onder een loden hemel, Liefde in oorlogstijd) is naar dit eerste deel te oordelen heel wat van plan en overtuigt hier toch wat meer dan in zijn andere scenario's.
Het tekenwerk van Tieko is toegankelijk en uitnodigend en dat samen met de semi-historische setting maakt dat dit wel eens een goed verkopend artikel zou kunnen worden.
Dat zou alleszins terecht zijn, want Tomoë is een vlot gemaakte avonturenstrip met fris tekenwerk en een goede inkleuring.



(HH)

Interesse? Koop het album hier!