Recensie Western collectie interaal HC 01 Vervloekt goud door Paolo Eleuteri Serpieri

Recensie Western collectie interaal HC 01 Vervloekt goud
door Paolo Eleuteri Serpieri

Nu uitgeverij Dark Dragon in vijf delen alle Druuna-verhalen (en een wagonlading aan pikant illustratiemateriaal) op de stripwereld losgelaten heeft blijkt de koek – tegen mijn verwachting in – nog lang niet op!
We kenden natuurlijk van lang geleden Serpieri's Westernreeks- en de Sarah/Shona-albums. Uit dezelfde bron tapt de uitgeverij nu met Paolo Eleuteri's Western collectie. In het eerste, 160 pagina's tellende, deel staan elf verhalen, waarvan er slechts drie in bovengenoemde albums te vinden zijn. De meeste verhalen zijn in zwart-wit (maar toch ook twee in kleur) en waar mogelijk zijn de originele pagina's gebruikt, wat de afdrukkwaliteit zeer ten goede komt. Bij die verhalen zijn hier en daar zijn nog wat potloodlijntjes te zien en het lijnenspel kent subtiele grijsschakeringen die wegvallen als een album in 'gewoon' zwart-wit wordt afgedrukt.
Er zijn echter ook verhalen die noodgedwongen gereproduceerd zijn van meer inferieure bronnen, maar door de bank genomen ziet het tekenwerk en de manier waarop het gedrukt is er fantastisch uit. En wat een tekenaar is de man!
Al zouden de verhalen volkomen waardeloos zijn, nog nog wilde ik dit in de kast hebben staan.

Maar die verhalen zijn allesbehalve waardeloos! De plotjes van R. Ambrosio en van onbekende schrijvers (of van Serpieri zélf?) zijn meer dan prima verhalen over indianen, trappers, bizon- en premiejagers. Een enkel verhaal kent een EC-achtig horroreinde en meer dan eens zijn de verhalen van een volwassenheid die ik er in eerste instantie niet achter had vermoed.
Over het hoe en waarom van deze korte(re) verhalen is in deze uitgave niets te vinden, maar dat is de enige aanmerking die ik kan maken over dit eerste deel van drie te verschijnen albums.
Achterin is een mager dossiertje opgenomen van vier prenten waarin we Paolo Eleuteri op zijn bekende manier in de weer zien met vrouwelijk vlees. Voorkanten voor albumversies van deze Western-verhalen, waarschijnlijk. Hoewel Serpieri bekend werd met het tekenen van dit soort goed geproportioneerde, naakte vrouwen zijn die in de verhalen van de Westerncollectie helemaal níet te vinden.
De Western collectie is niet zo uitdagend en vernieuwend als Druuna was, maar ik vind deze reeks een ware verrijking voor de stripboekenkast.